Turismul balnear nu a înregistrat niciun caz de COVID-19

Interviu cu domnul Nicu Rădulescu, Președintele OPTBR

Perioada pandemiei a re­pre­zen­tat o provocare pentru majoritatea sectoarelor din turism, iar turismul balnear a fost printre cele mai afectate. Dată fiind situația, operatorii din stațiunile balneare au făcut un efort impresionant să rămână în piață, păstrând atuurile obținute în ultimii ani de progrese constante și solidarizându-se în acțiunile comune, în special cu autoritățile centrale și locale. Pentru a ne face o idee mai clară asupra felului în care au trecut prin pandemie hotelurile și centrele de tratament balnear, am stat de vorbă cu domnul Nicu Rădulescu, Președintele Organizației Patronale a Turismului Balnear din România (OPTBR).


 

 

Care au fost efectele pandemiei din ultimul an asupra domeniului balnear? Care au fost cele mai afectate segmente?

Încă din luna martie a anului 2020, activitatea bazelor de tratament din cadrul unităților de turism balnear a fost închisă, iar hotelurile au funcționat la capacitate limitată. În stațiunile balneare, marea majoritate a turiștilor vin pentru tratament, iar o mică parte au preferințe spre wellness sau petrecerea timpului liber în zone naturale nepoluate. Stațiunile balneare sunt în general amplasate în parcuri naturale sau în imediata apropiere a ariilor naturale protejate, deci beneficiază de oportunități multiple, la care se adaugă și un climat de cruțare specific (climat de cruțare – elementele meteorologice nu produc modificări importante asupra funcțiilor fiziologice, iar acomodarea se face rapid – n.r.). Practic, răspunsul la întrebarea dumneavoastră ar fi că turismul balnear a fost afectat în totalitate, în toate seg­mentele lui componente, dar cel mai mult a avut de suferit obiectul său principal de activitate.




Oamenii nu au mai putut merge la tratament, pe de o parte din cauza sentimentului de panică inoculat și de mass-media, iar pe de altă parte din cauza interzicerii unor activități (piscinele interioare terapeutice, închise și în momentul de față, sau tratamentele – termohidroterapia). Din punctul meu de vedere, turismul balnear a fost cel mai afectat sector de turism și acest lucru s-a văzut în scăderea dramatică a gradului de ocupare, precum și în dezastrul economic înregistrat de toate companiile de turism balnear.

În perioada stării de urgență, am avut o pierdere zilnică de un milion de euro per sector; în perioada stării de alertă, indicatorii s-au mai ameliorat, dar nu semnificativ. Iar una dintre cele mai complicate probleme cu care s-au confruntat operatorii din turismul balnear a fost cea a menținerii forței de muncă, mai ales a celei de specialitate (personalul medical din bazele de tratament).

Actualmente, avem peste 5.000 de cadre medicale calificate (medici BFT, asistenți medicali, personal auxiliar) pe care cu mari greutăți le-am putut menține, respectiv cu sprijinul statului - prin șomaj tehnic și metoda muncii flexibile (Kurzarbeit).



 

Ce măsuri individuale au luat operatorii din domeniu pentru a face față provocării?

Imediat după luna septembrie, anul trecut, când o parte din bazele de tratament au putut fi deschise pentru o serie de tipuri de tratament, colegii noștri s-au mobilizat exemplar și au primit turiști atât în bazele de tratament, cât și în centrele de spa și wellness. S-a muncit din greu, cu foarte multă atenție din partea personalului, și, din fericire, nu am avut niciun caz de infectare cu COVID-19. Fac mențiunea că încă din luna martie Comisia Medicală a Organizației Patronale a Turismului Balnear din România a elaborat un program de măsuri de protecție epidemiologică, pe care l-am transmis, spre știință, și Ministerului Sănătății. Cu alte cuvinte, atunci când am putut lucra, am făcut-o responsabil, cu costuri suplimentare, în vederea asigurării normelor de protecție sanitară, iar în perioada stării de alertă am putut primi atât turiști pentru agrement, cât și pensionari, la tratament, prin Casa Națională de Pensii Publice. În această perioadă, gradul de ocupare nu a putut asigura încasări decât pentru a evita să intrăm în incapacitate de plată și cât să ne continuăm activitatea la limita de avarie.

 

Dar acțiuni ale branșei, ale organizațiilor profesionale?

În această perioadă, s-a constituit Alianța pentru Turism (APT), o entitate în care au intrat aproape toate asociațiile profesionale și patronale din domeniu, inclusiv OPTBR, pentru a avea o singură voce, una puternică, de negociere în raport cu autoritățile centrale. Alianța a negociat și a obținut câteva succese, care s-au materializat în facilități adoptate de Guvern.



 

Ce așteptări aveți din partea autorităților pentru a vă ajuta?

OPTBR, unica organizație care reprezintă sectorul balnear, a încercat încă din perioada stării de urgență să stabilească un dialog direct, fructuos cu autoritățile centrale, pentru a face cunoscută situația reală a acestui sector. Singurul minister care ne-a aratat deschidere spre dialog a fost cel al Sănătății, dar solicitarea noastră de redeschidere a piscinelor interioare nu a putut fi soluționată din cauza contextului epidemiologic.

Dată fiind activitatea noastră foarte complexă, am constatat de-a lungul anilor că diversele instituții centrale sub care funcționează turismul balnear nu au înțeles rolul și nici forța acestuia, care ar putea duce la creșterea ponderii industriei turismului în PIB.

Au fost multe situații în care am solicitat facilități pentru investitorii din turismul balnear. În 2019, de exemplu, când am sperat în realizarea unor proiec­te finanțate din fonduri guvernamentale, odată cu schimbarea guvernului, autoritatea care trebuia să gestioneze aceste proiecte (Comisia Națională pentru Strategie și Prog­noză) a fost reorganizată. Ca o dovadă că autoritățile nu sunt interesate de turismul balnear este și faptul că acesta nu este menționat în Planul Național de Redresare și Reziliență, iar în momentul de față ne aflăm în si­tua­ția de a trebui să intervenim noi direct pentru a beneficia de suportul financiar oferit de PNRR. În mod sincer, nu avem prea multe așteptări de la guvern, dar cel mai bun lucru pe care ar putea să-l facă ar fi redeschiderea activității de turism balnear în in­te­gralitatea lui.



 

Nu considerați că pandemia se poate transforma într-o oportunitate în turism, dacă sunt luate anumite măsuri?

Pentru o lungă perioadă, România a fost singura țară din Europa care a avut bazele de tratament închise.  Din discuțiile pe care le-am avut în cadrul European Spas Association (ESPA), ai cărei membri suntem, am constatat că sunt state (Croația, de exemplu) care au emis vouchere de sănătate pen­tru recuperarea post Covid-19 și pentru întărirea imu­nității.

Am făcut cunoscute, la rândul nostru, aceste practici europene, inclusiv Ministerului Sănătății, dar nu am primit răspuns. Noi considerăm că putem valorifica factorii naturali de cură pe care-i avem pentru a crește imunitatea, dar pentru acest lucru, autoritățile centrale ar trebui să ia măsuri în consecință, pe baza unor studii științifice.

 

Ce soluții există pentru ca activitatea să se desfășoare în condiții de siguranță?

Noi am luat toate măsurile de siguranță sanitară încă de la început; mai departe, este rolul autorităților de a decide momentul redeschiderii complete a stațiunilor balneare și ce măsuri suplimentare trebuie să adoptăm. Companiile noastre sunt pregătite.

 

Cum credeți că vor evolua lucrurile după vaccinare?

Ne așteptam, ca toată lumea, să scadă numărul de cazuri. Cum vă spuneam și înainte, stațiunile balneare au fost ocolite de infectări cu COVID-19, iar acest lucru se datorează și microclimatului specific acestor „oaze de sănătate”.

 

Credeți că acest episod pandemic va avea efecte pe termen lung asupra turismului?

Efectul va depinde foarte mult de modul în care turiștii vor înțelege și vor respecta măsurile de protecție sanitară, de interacțiunea lor în stațiuni, precum și de implicarea autorităților locale și centrale în activitatea balneară. Din fericire, în stațiunile balneare, între autoritățile locale și agenții economici există o colaborare strânsă și sper că buna lor înțelegere se va reflecta în prestarea unui act turistic de calitate. Este evident că pandemia va lăsa semne, va exista pentru o perioadă o teamă nevăzută, dar și o mai mare prudență, atât din partea turiștilor, cât și a prestatorilor de servicii. Durata efectelor pandemiei va fi decisiv scurtată doar dacă va exista o responsabilitate asumată din partea tuturor în respectarea normelor igieno-sanitare.

 

De: SpaMagazin | 30 Mar 2021

0 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa de e-mail nu va fi facuta publica. Completati cel putin campurile obligatorii.