Despre relația dintre investitor și consultantul spa

Consultant

Lacramioara MoroianuLăcrămioara Moroianu, Consultant Spa

Motivul pentru a angaja un consultant spa este simplu: economisirea unei cantități considerabile de timp și bani, având un expert disponibil pentru a simplifica procesul investiției și a oferi o contribuție valoroasă în procesul de luare al deciziilor. Nivelul de implicare al consultantului spa depinde de investitor. El este disponibil pentru a gestiona întregul proces de dezvoltare sau pur și simplu doar pentru a da sfaturi atunci când este necesar.

 

O sarcină pentru profesioniști

Pentru cei care nu au mai creat sau dezvoltat un centru spa până acum, dar doresc să o facă, provocarea este una serioasă. Trebuie luate în considerare zeci de sarcini și probleme, abordate într-o manieră profesionistă și organizată pentru a face ca viziunea unui business să crească de la stadiul de idee la o afacere profitabilă.

Planificarea și dezvoltarea unui centru spa care să genereze o experiență deosebită prin facilități și servicii de calitate, prin programarea terapiilor și prin angajarea reală a personalului, necesită mai mult decât rutina de câțiva ani ca hotelier de sezon, sau experiența unor vizite (oricâte) la diverse centre spa din țară sau străinătate.

Este nevoie de ani de experiență în gestionarea, planificarea și deschiderea cu succes a unor centre spa; un bun consultant poate folosi expertiza sa pentru a ajuta investitorul să se concentreze asupra viziunii pe care o are și să-l ajute să o puna în practică.  Investitorul trebuie să caute acel consultant care este  aproape pe aceeași ”lungime de undă” cu el și care îi împărtășește viziunea asupra proiectului. Recunosc, ”chimia” dintre consultant și investitor este un aspect foarte important pentru mine, în rolul de consultant. Un parteneriat bun va aduce cu sine în acest proiect experiență, pricepere, cunoștințe și o viziune comună care să ghideze viitoarele decizii.

Se presupune că centrele spa ar trebui să te elibereze de stres și nu să-l creeze. O experiență relaxantă se poate atinge doar atunci când consumatorul de spa se simte confortabil și în largul său pe tot parcursul șederii aici. Iar provocarea în acest domeniu, așa cum este descrisă de ISPA (International Spa Association), este  ”să ținem calitatea serviciilor sus, în timp ce menținem costurile operaționale jos”.

Prin angajarea unui consultant spa, ceea ce achizitionează de fapt investitorul este experiența și expertiza cuiva care a cheltuit timp, energie și resurse pentru a învăța și a înțelege nuanțele industriei, care a format alianțe strategice cu o varietate de profesioniști, care la rândul lor au contribuit de-a lungul multor ani la dezvoltarea de afaceri prin calitatea și seriozitatea abordării lor. Acest lucru va salva investitorul, în cele din urmă, de o cantitate neprețuită de timp și bani, dar mai ales de bătaia de cap inerentă; sunt evitate greșelilor comune, sunt menținute obiectivele finaciare și termenii de implementare stabilite inițial.

 

Cum puteți verifica un consultant? Ce vă poate ajuta în alegerea celui mai bun?

·        Verificați lista proiectelor în curs și cele din trecut ale consultantului și luați legătura cu proprietarii (investitorii) centrelor spa realizate;

·        Întrebați investitorii despre colaborarea avută și dacă ar mai face aceeași alegere dacă ar lua-o de la capăt;

·        Cereți informații despre eventualele dificultăți apărute pe parcursul colaborării și cum au fost soluționate acestea;

·        Cereți detalii despre cum au fost respectate obiectivele contractuale și termenii de implementare;

·        Cereti detalii despre etica și profesionalismul consultantului;

·        Asigurați-vă că persoana aleasă este capabilă să ofere răspuns tuturor solicitărilor în legătură cu proiectul de spa propus.

 

Un sfat particular ar fi să nu angajați un consultant spa pentru promisiunile financiare pe care le poate face - rolul principal al consultantului nu este de a face economii; economii se fac, dar nu prin concesii permanente. Așa cum am menționat și mai sus, un consultant face recomandări și oferă sugestii, bazate pe expertiză și experiență, oferă metodologie și o abordare din perspectiva unui profesionist care știe ce presupune și cum se gestionează activitatea unui spa. Felul în care investitorii vor ști să asimileze și să gestioneze aceste informații și detalii îi vor ajuta să facă și economii.

 

Perspectiva clientului

Cele mai multe studii arată ca stresul, de orice natură ar fi el, este una din principalele motive ale vizitării unui centru spa - este cauza problemelor de sănătate care afectează musculatura, ducând la spasme și dureri musculare,  afectează starea emoțională și psihică ducând la apatie, depresie sau anxietate sub diverse fome. Acestea sunt așadar principalele motive pentru care consumatorii de spa aleg să folosească terapiile drept remedii pentru ameliorarea sau vindecarea problemelor de sănătate cu care care se confruntă. În consecință, consider că mediul spa trebuie sa fie o experiență 360°. Ambientul, facilitățile, serviciile, meniul de terapii, pregătirea personalului, abordarea și profesionalismul acestuia, curățenia, strategia de marketing, chiar prezentarea grafică, toate acestea și multe altele fac diferența si determină consumatorul de spa să aibă o primă impresie care poate fi prima dintr-o lungă serie, sau ultima. De aceea, experiența spa nu poate fi doar ”bună”, ea trebuie să fie excelentă de la un cap la altul. Pentru că asta promitem noi, cei care lucrăm în acest domeniu: relaxare fizică, psihică și emoțională, redobândirea echilibrului dintre minte și corp, ”experiențe unice” și “mâini vindecătoare”. La acesteaspecte trebuie să se gândească un investitor când lucrează cu un consultant spa. Într-o lume în care emoția stă la baza trăirilor noastre, observăm foarte ușor cum experiențele frumoase sunt uitate destul de repede, față de experiențele care ne dezamăgesc. Aici intervine rolul consultantului spa, să creeze acel mediu propice relaxării, care să determine consumatorii spa să plece fericiți și mulțumiți.

În zilele noastre, obiectivele consumatorilor de spa nu mai sunt doar cele legate de relaxare și eliberare de stres pe moment; ei cauta și tratamente eficiente de ale căror beneficii să se bucure câteva săptămâni sau luni, așa cum se poate vedea în centrele medico-wellness. Succesul unui astfel de centru nu vine de la sine. Este nevoie de un studiu de fezabilitate, de planificarea obiectivelor, de determinarea corectă a facilităților în funcție de targetul demografic și locație geografică, de un plan de design, de un plan de dezvoltare a serviciilor, de selectarea și angajarea personalului, de evaluarea și gestionarea eficientă a activității.

 

Un parteneriat bazat pe realism

La prima vedere, pare simplu să creezi un proiect, să gestionezi un business de spa și să conduci o echipă de terapeuți. Însă doar pătrunzând în miezul ”problemei” realizezi că nu este chiar așa ușor și la îndemâna oricui. Activez în acest domeniu de 14 ani și lucrul cu oamenii, atât cu terapeuții, cât și cu consumatorii spa, mi se pare în continuare complex, solicitant, că presupune o ”finețe” emoțională în abordare, pe care nu o întâlnim și în alte domenii.

Rolul consultantului este de a ”pune la bătaie” expertiza și experiența sa în dezvoltarea planurilor arhitecturale, în managementul operațional, în alegerea elementelor esențiale pentru crearea atmosferei de spa (lumini, muzică, temperatură optimă, finisaje, elemente de design specific etc.), inclusiv în dezvoltarea site-ului de prezentare, astfel încât, la sfârșit, să putem crea și oferi acea experiență 360°.

Un consultant poate fi uneori incomod prin felul în care prezintă problema, sau nu este de acord cu viziunea investitorului asupra unui aspect sau altul, dar este realistși este capabil să privească investiția detașat, fără a fi implicat emoțional, spre deosebire de investitor care nu de puține ori dorește să-și impună gustul estetic sau viziunea de business, chiar dacă nu sunt cele mai bune opțiuni.

Rolul consultantului nu este de a fi de acord cu investitorul atunci când nu este cazul, ci de a deschide orizontul acestuia cu argumente întemeiate, care să-l determine să înțeleagă de ce o abordare sau o alegere este mai bună decât alta. Un investitor inteligent va ști să profite de experiența consultantului și va recunoaște importanța contraargumentelor. Investitorii uită de multe ori că și consultantul este de aceeași parte a baricadei și că își dorește în egală măsură ca proiectul să fie un succes.

Relația investitor – consultant trebuie să fie una de parteneriat, bazată pe încredere, onestitate și fairplay. Investitorul trebuie să aibă capacitatea de a alege acel consultant care nu trebuie ”verificat” cu ajutorul unui alt consultant ori de câte ori este în dezacord cu opinia lui. Atunci când se apelează la serviciile unui consultant, investitorul trebuie să urmărească să implementeze toate obiectivele și instrumentele care au fost stipulate în acordul de colaborare, pentru care de altfel a și plătit.

Nu de puține ori, investitorii fac un pas înapoi când aud care este onorariul consultantului și cred că experiența lor este suficientă pentru a demara și a implementa un proiect de spa de la A la Z, pe considerentul ”am făcut eu lucruri și mai grele”. Ce nu trebuie să omită investitorii este faptul că investiția în consultanță este una pe termen scurt, în timp ce beneficiile ulterioare sunt pentru toată perioada de existență a business-ului. De aceea consultanța trebuie privită nu ca o ”cheltuială”, ci ca o investiție - una din cele mai importante și mai critice din proiectul de spa.

 

Un consultant vă va ajuta cu:

-         Reducerea unor posibile greșeli de design sau omisiuni tehnice, de cele mai multe ori extrem de costisitoare în timp;

-         Maximizarea eficienței operaționale;

-         Reducerea posibilelor erori privind supraevaluarea dimensiunilor construcției pe facilități și în achiziționarea unor echipamente neprofitabile;

-         Asigurarea unei execuții mai rapide a proiectului prin furnizarea detaliilor specifice, necesare arhitectului responsabil de proiect;

-         Expertiza în standarde necesare pentru buna funcționare a centrului spa din punct de vedere operațional;

-         Sugestii și idei în crearea de elemente ”Wow” care să contribuie la crearea unei experiențe spa pentru consumatorul final.

De: SpaMagazin | 15 Noi 2017

0 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa de e-mail nu va fi facuta publica. Completati cel putin campurile obligatorii.