Fără diletantism, fără superficialitate

Dotările unui hotel din perspectiva echipamentelor, mobilierului, textilelor sau consumabilelor sunt extrem de importante, pentru că acestea dau măsura disponibilității investitorului de a oferi înainte de a cere ceva oaspetelui, de a pune în valoare și alte avantaje în afară de locație, nu în ultimul rând de a optimiza eficiența unei afaceri. În ultimele decenii s-a pus accent continuu pe aceste dotări, iar rezultatul a fost cel așteptat: în România există niște repere clare despre ceea ce înseamnă un hotel modern, bine utilat, confortabil, profitabil. Chiar dacă există și sincope, clienții finali au elemente de referință și știu ce să ceară în limitele prețurilor acelor servicii, la o calitate comparabilă cu cea din Occident, iar hotelierii știu ce să dea în schimb. Investițiile în zona de dotare trebuie să fie continue, periodice, în funcție de necesitățile momentului, chiar în întâmpinarea tendințelor care pot fi observate foarte simplu prin informare, dacă nu prin vizitarea locațiilor inovative ori de succes.

La fel de importante sunt însă investițiile în construcția propriu-zisă, hotelul fiind baza unei afaceri care trebuie să furnizeze siguranță, funcționalitate, de ce nu estetică. Dincolo de paradigma hotelurilor design (care, apropo, încă sunt la modă, așa cum veți vedea într-un articol despre trenduri), să ne îndreptăm atenția și către ceea ce este patrimoniu durabil, stabil, valoros pentru mai mult de un deceniu. În discuțiile pe care le avem cu investitorii responsabili din turism, criteriul prețului este menționat abia către final; aceștia sunt interesați de calitate, vârfuri de gamă și conformitate cu standardele. Nu mai sunt prea mulți cei care riscă să construiască prost, cu materiale ieftine sau în regim de provizorat. Hotelul, restaurantul, centrul Spa au devenit în sfârșit ceea ce trebuiau să fie: centre de profit. Nu mai sunt mausolee pentru orgoliul unor oameni de afaceri care aveau senzația că, dacă au făcut bani într-un domeniu, vor avea succes și în turism. Au constatat rapid că un hotel este o ”jucărie” cam scumpă, cu costuri curente serioase, pe care trebuie să le alimenteze din alte surse. Energia, angajații, reparațiile curente costă în câțiva ani de exploatare mult mai mult decât investiția inițială. Eficiența depinde de timp – nu poți pierde o lună de profit pentru că nu ți-ai calibrat corect instalațiile sau izolația termică și trebuie refăcute. Dacă în anii 2000 ținta perioadei de recuperare a investiției era de circa un deceniu, acum exigențele sunt mai mari. Dar nu ai ce să recuperezi dacă nu investești. Plecând de la premiza că știi ce faci, cu cât investești mai mult, cu atât șansa de a recupera este mai mare. Nicio soluție nu este de neglijat; să renunțăm la reticențele privind parteneriatele și seviciile de consultanță, care pot edifica sau salva o afacere, cu prețul sacrificării unor orgolii. Senzația că le știm pe toate poate fi plăcută, dar neprofitabilă. Rolul nostru, ca publicație dedicată investițiilor în ospitalitate, este de a scoate în evidență rolul profesioniștilor. Fără ei, lucrurile pot evolua rapid către zone imprevizibile, instabile, foarte probabil către mediocritate și chiar eșec.

De: SpaMagazin | 17 Apr 2018

0 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa de e-mail nu va fi facuta publica. Completati cel putin campurile obligatorii.