PISCINE SPAWELLNESSCENTRE BALNEARE

Spa Magazin

Spa & Wellness în 2019

Masaj la spa

Domeniul Wellness - Spa a devenit o piață matură, relativ predictibilă, strâns legată de industria ospitalității în ansamblu, dar mai ales de tendințele generale de consum, de stilul de viață al omului actual. Cu fiecare an, se adaugă noi practici, proceduri, metode de abordare, mode care nu trec fără a lăsa urme. Tendințele vin din zone diverse, uneori neașteptate - din sănătate, medicină, cosmetică, leisure, dar și din alimentație, spiritualitate, ecologie, informatică, etnologie, pedagogie etc. Contează și modul în care s-au format consumatorii, în această perioadă fiind ”la putere”  generația Y sau ”milenialii”, care au specificul lor în privința obiceiurilor, exigențelor, dorințelor mai mult sau mai puțin manifestate. Fără a avea pretenția unei rigurozități extreme, vom puncta câteva tendințe ale acestui an, observate de diverși specialiști.

 

Milenialii, născuți aproximativ în ultimele două decenii ale secolului trecut, își condimentează călătoriile de afaceri cu mici ”escapade” turistice, sunt permanent în căutarea unor senzații noi (nu sunt chiar atât de înspăimântați de destinații controversate, chiar cu potențial periculos), sunt atenți la forumurile de specialitate atunci când aleg un produs, acceptă mult mai ușor neprevăzutul și se bucură mai mult de relațiile interumane dintr-un hotel lipsit de notorietate decât de impersonalitatea unui mare hotel cu ritm de lucru ”industrial”. Aceasta înseamnă o deschidere deosebită pentru noile proceduri din zona Wellness-Spa, dar și niște așteptări mult mai mari din perspectiva ecologiei și a alimentației sănătoase.

 

1.     Sejururi mai lungi: ședințele Spa, combinate cu diverse alte activități (schi, excursii, mișcare în aer liber, cursuri yoga etc.), devin tot mai complexe și reușesc să constituie concedii care să dureze până la o săptămână. Doar așa se poate atinge o stare de relaxare profundă, cu consecințe pozitive asupra sănătății.

2.      Băi și alte procedee Spa în natură și chiar în pădure: beneficiind de un mediu natural, semi-sălbatic, terapiile, metodele de relaxare sau vindecare au șanse mai mari de reușită. Centrul Spa poate fi la limita unei proprietăți, către pădure, dar la fel de bine poate fi mai îndepărtat, în plină sălbăticie, drumul către facilități fiind în sine o cale spre relaxare, de intrare într-o altă dispoziție sau stare psihică. O experiență utilă este practica holistică japoneză Shinrin-Yoku, la origine scăldatul în mijlocul pădurii, în epoca modernă fiind faimos parcul național Chubu – Sangaku. Practica respectivă se bazează pe aceste principii și se răspândește rapid în întreaga lume, fiind vizate zonele cu păduri virgine, eventual parcuri naționale, unde se ajunge la Spa în urma unei plimbări pe jos sau cu bicicleta. Efectele sunt scăderea cortizolului, a stresului, optimizarea tensiunii arteriale și multe altele.

3.     Spa pentru copii: iată un trend care a început în anii trecuți și continuă. Conform statisticilor din Statele Unite, mai mult de jumătate dintre cele 14.000 de Spa-uri existente au facilități pentru familie, adolescenți și copii, iar Europa nu este departe de aceeași stare de fapt. Au fost concepute o multitudine de proceduri speciale (saune, saline), care îi țin ocupați și în acelai timp le îmbunătățesc sănătatea sau frumusețea; alte proceduri sunt potrivite întregii familii, inclusiv copiilor – masaje cu miere și ciocolată, manichiură și proceduri ”happy feet”, inhalări, măști, băi cu fructe.

4.     Căldura și nămolul – mereu la modă; oamenii redescoperă avantajele pentru sănătate și relaxare ale paturilor hammam, terapiilor cu nămol și saunelor, reinterpretează procedurile cu plante cultivate local, uleiuri esențiale și produse cosmetice de cea mai bună calitate. De popularitate se bucură saunele cu infraroșu, care încălzesc doar corpul, nu și aerul, ducând la o detoxifiere mai intensă, relaxare, o circulație îmbunătățită și o piele curată.

5.     Tratamente cu metale și pietre prețioase – aici sunt valorificate aurul, argintul, perlele sau chihlimbarul. Băile cu ioni de argint îmbunătățesc aspectul și tonusul pielii, relaxează, reduc oboseala, restabilesc echilibrul energetic. Acizii eliberați de chihlimbar (ambră) în aer, când ajung la anumite temperaturi au efecte asupra stresului și sistemului nervos. Unele locații oferă ceai de chihlimbar, altele fac masaj, aplicații și scruburi. De asemenea, sunt considerate benefice și alte cristale, precum onixul negru. Aurul (ca pudră, cu uleiuri eseniale) redă strălucirea pielii și chiar ameliorează unele boli de piele sau infecții datorită calităților sale antibacteriene.

6.     Canabinoidele – efecte pozitive: durerile cronice și anxietatea sunt ameliorate cu ajutorul unor canabinoile non-psihoactive, aplicate ca agent local, dar și adminsitrate oral. Unele restaurante de peste ocean folosesc deja uleiuri în preparate sau cocktailuri (cu ananas, nucă de cocos și rom), iar treptat acestea au fost introduse și în Spa-uri, în proceduri de tonifiere și înfrumusețare. Bineînțeles, pe acest segment apare problema legislației...

7.     Wellness pentru fertilitate: 1 din 8 cupluri este afectat de această problemă, iar tratamentul poate avea efecte fiziologice și psihologice importante. Beneficiarii sunt de obicei oameni educați, cu resurse financiare crescute, ceea ce creează o piață cu potențial inclusiv pentru Wellness-Spa, care poate veni cu proceduri specifice, concepute în colaborare cu medici specializați.

8.     Wellness pentru menopauză: există un interes crescut în tratamentele care ajută femeile să facă față menopauzei, inclusiv programele personalizate ale clinicilor de sănătate care combină proceduri holistice și occidentale pentru a ajuta la somn, modificări ale dispoziției și schimbări ale pielii, reducând efectele psihologice ale procesului.

9.     Doar cosmetice ”cruelty free”: este o piață în creștere, cu ecouri puternice în lumea politică, prin care pentru cosmetice sunt folosite doar minerale și vegetale, fără aport de produse animale. Există 40 de țări care au reglementări stricte privind acest aspect, inclusiv în privința testării pe animale a cosmeticelor; piața cosmeticelor ”vegane” sau ”cruelty free” în lume a fost de 13 miliarde de dolari și se estimează că va ajunge până în 2025 la peste 20 de miliarde, antrenând și brandurile specifice domeniului Spa.

10.  Detoxifierea digitală: oamenii își limitează tot mai mult timpul petrecut pe rețelele de socializare, fenomen pe care l-am semnalat de anul trecut. Într-adevăr, specialiștii în Wellness ne atrag atenția de multă vreme că o relaxare reală nu se poate obține dacă avem în apropiere un telefon mobil, tabletă sau alt dispozitiv din această gamă.

11.  Corporate Wellness: tot mai multe companii oferă angajaților ședințe Spa sau Wellness, atât în locații apropiate, cât și în sediile firmelor, ca facilități uzuale.  

12.  Cursuri de respirație: oamenii trebuie să învețe să respire corect, pentru a avea o sănătate bună. De pildă, respirația care vine din piept, și nu din diafragmă, poate ridica nivelul de stres. Sunt anumite tehnici, nu străine de zona yoga, care îmbunătățesc atât starea de sănătate, cât și eficiența în muncă, atmosfera la serviciu etc.

13.  Ritualurile Yang Sheng - sau ”a hrăni viața” este un stil chinezesc de îngrijire de sine, holistic, care urmărește reechilibrarea organismului, prevenind astfel apariția disfuncțiilor și bolilor. Sunt ritualuri scurte, de câteva minute, nu meditații lungi, făcute în liniște, în care se respiră adânc și se zâmbește, folosind acel timp pentru a elimina gândurile negative. Bineînțeles, este obligatoriu ca inițierea să fie fcută de un antrenor competent.

14.  Alte metode de meditație: ”shaking meditation”, care constă în exerciții de scuturare a membrelor, cu efecte în eliberarea tensiunii musculare și reduserea stresului (foarte potrivită celor care nu vor să mediteze în tăcere) sau sofrologia (meditația dinamică), o combinație de respirație, meditație și vizualizare, care reușește să conecteze cele două emisfere ale creierului pentru a obține relaxarea.

15.  Alimentația intuitivă: în opinia unora, slăbitul prin înfometare sau dietă nu mai este a modă; trebuie eliminat sentimentul de vinovăție că ai mâncat ceva ”rău”, doar să devenim conștienți de propriile senzații atunci când mâncăm, fără a fi nevoie să devorăm cantități mari.

16.  Alt tip de cafenele: sunt spații care par în același timp cafenele, dar și livinguri dintr-o casă frumoasă. Se creează astfel un cadru relaxant, liniștit, total deosebit de zgomotoasele localuri urbane, foarte potrivit unui centru Wellness. În Coreea de Sud au apărut câteva astfel de cafenele și tendința este ca ideea să se răspândească în marile orașe, unde relaxarea este tot mai greu de obținut. 

17.  Terapia sunetului – nu este o tehnică nouă, dacă ne gândim la tradițiile tibetane, indiene sau chinezești. Europenii o integrează tot mai mult în sesiuni de yoga, tratamente Spa și ședințe de relaxare; să nu confundăm frecvențele speciale scoase de un vas metalic specific, cu sunete de un anumit ritm, cu muzica ”de meditație” pe care o întâlnim în unele centre Spa, și care uneori numai relaxare nu aduce...

18.  Mai mult Wellness pentru bărbații tineri: aceștia se pare că au mai multă nevoie de relaxare decât femeile, ponderea sinuciderilor în rând tinerilor bărbați fiind mai mare. O atragere a acestora către ședințele de meditație, yoga, Wellness, punând accent pe mintea și sufletul lor, mai mult decât pe zona fiziologică, poate avea succes.

De: SpaMagazin | 21 Feb 2019

0 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa de e-mail nu va fi facuta publica. Completati cel putin campurile obligatorii.