Trendurile anului 2018 în Wellness - Spa


Studii recente arată că oamenii activi din zilele noastre preferă tot mai frecvent călătoriile și activitățile recreative, deseori chiar în dauna acumulării de bunuri materiale. Este mai mult decât un slogan, devine o filozofie de viață pentru un număr crescut de persoane care vor mai mult. În anii precedenți am văzut că wellness-ul se transformă treptat într-un mediu propice de spargere a tabu-urilor și de afirmare a personalității, nu doar un instrument de compensare a neajunsurilor sau uzurilor din viața modernă. Când vorbim de trenduri nu ne mai referim la arbitrarul unei mode, ci la mize extrem de importante, care țin de sănătate, concepție despre lume, relația cu mediul înconjurător. Veți recunoaște aceste linii directoare în majoritatea tendințelor enumerate și descrise succint mai jos, iar dacă sunteți investitor în domeniu, acestea pot deveni baza pentru noi idei sau proiecte de business.        

 

Medicină preventivă

O multitudine de boli, responsabile în fiecare an pentru aproximativ 70% dintre decesele premature, la nivel mondial, pot fi prevenite cu succes. În contextul actual, când oamenii devin din ce în ce mai conștienți de modul în care obiceiurile nesănătoase și stilul de viață pot crește semnificativ riscul de îmbolnăvire, este extrem de important ca aceștia să înceapă să își ia sănătatea în propriile mâini. Bolile de inimă, diabetul zaharat sau cancerul sunt printre maladiile des menționate în acest context, ceea ce are ca rezultat creșterea numărului de vacanțe de sănătate preventivă și dezvoltarea de adevărate stațiuni medicale. Aici se face de regulă o examinare cuprinzătoare a stării de sănătate, se oferă consiliere și sunt puse în practică combinații de terapii medicale și Spa care contribuie atât la prevenirea bolilor, cât și la relaxare, într-o atmosferă diferită de cea a spitalelor tradiționale (terapii personalizate anti-ageing, nutriție, training personal, o reeducare privind stilul de viață). Astfel de resorturi pot fi întâlnite deja în întreaga lume, cu precădere în zone cu un caracter exotic  – Europa (Portugalia), Asia (Filipine), America (Brazilia).

 

Arhitectura Wellness

Segmentul turismului de lux, cu precădere cel axat pe wellness,  trece printr-o nouă transformare în care arhitectura și designul capătă o pondere tot mai importantă. Noile spații sunt nu doar mai atent elaborate structural, ci și mai confortabile, funcționale și durabile. Apar tot mai multe hoteluri în care sănătatea și bunăstarea clienților se află în prim-plan, unde atât designul, cât și materialele folosite trebuie să fie compatibile cu sănătatea fizică și psihică a oamenilor din interior. Sunt evidențiate emisiile scăzute de substanțe organice volatile toxice din materialele de construcție, proiectarea de clădiri ”vii”, cu verdeață abundentă care crește atât pe exterior (acoperișuri și fațade verzi), cât și la interior (grădini verticale). Toate acestea încurajează mișcarea și deschiderea către mediul înconjurător – acel mindfullness despre care am mai vorbit în trecut. Sejururile respective cuprind activități în natură, un contact cât mai direct cu sălbăticia. Exemple pot fi întâlnite în Noua Zeelandă, Tailanda, Sri Lanka ș.a.m.d.

Subiectul sustenabilității tinde să devină unul de prim rang, în contextul schimbărilor climatice tot mai evidente (unele catastrofale) și ca o reacție la refuzul unor politicieni de a accepta noile realități, susținând industriile poluante și mari consumatoare de resurse. Investițiile în panouri solare sau centrale eoliene, utilizarea materialelor locale, recuperarea deșeurilor (sau reducerea drastică a lor, de pildă prin renunțarea la ambalaje) sunt teme care au pătruns și în wellness, scopul fiind reducerea pe cât posibil a amprentei de carbon pentru orice produs sau activitate din domeniu. Așadar, wellness-ul salvează nu doar sănătatea omului, ci și planeta...    

 

Hrana ca medicament

Un segment îngrijorător de persoane (7 din 10 în țările dezvoltate!) iau medicamente pe bază de rețetă, ceea ce a generat și o reacție firească de respingere a acestei culturi nesănătoase a pilulelor, respectiv înlocuirea produselor farmaceutice cu remedii naturale. Mai mult, există o tendință crescândă spre ”alimentele ca medicamente”, cu tot mai mulți oameni renunțând la medicamente în favoarea tratării maladiilor cu substanțele nutritive potrivite. Acest lucru a condus la creșterea concediilor ”nutrition-friendly”, în care oaspeții pot descoperi diete optime pentru tipul lor de corp, metabolism, stare cât mai bună de sănătate. Unele pot fi considerate adevărate clinici și au apărut în Spania, Turcia, Tailanda.

De câțiva ani, se face o conexiune între starea de sănătate și digestie, cu accent pe probiotice, pe menținerea echilibrului între anumite tipuri de bacterii care trăiesc în tractul gastro-intestinal. În momentul actual sunt luate în calcul și ciupercile intestinale pentru păstrarea unei sănătăți optime, chiar dacă acestea au o faimă nu prea bună. Este un domeniu în care vor apărea noutăți, ca tipuri de alimente, modalități de consum, integrarea lor în anumite tratamente.

 

Cosmetice naturale

Compoziția produselor cosmetice a fost până nu demult un subiect tabu, rețetele complete fiind secrete sub motive precum concurența acerbă pe această piață (secret comercial) sau pericolul copierii fără discernământ. După această perdea s-au ascuns multe nereguli, inclusiv folosirea unor ingrediente toxice, ținând cont de faptul că sunt produse cu utilizare frecventă. De asemenea, cosmeticele de calitate superioară, din ingrediente naturale sănătoase, au fost de regulă accesibile doar celor cu posibilități financiare ridicate. Lucrurile s-au schimbat în sensul că organizațiile de supraveghere au reușit să pună presiune și să determine mai mult transparență, respectiv publicarea listelor complete cu ingrediente, permițând conștientizarea clienților asupra cosmeticelor utilizate. Unele companii mari (nu toate) au făcut acești pași, inclusiv în privința parfumurilor conținute de produsele cosmetice, probabil ultima ”redută” rămasă în picioare în acest război de uzură. Miza comercială a momentului se pare că este deodorantul natural, care va crește anual cu un procent de două cifre, conform estimărilor. Ce legătură are acest fapt cu piața Spa-ului? Destul de mare. Folosindu-se pe scară largă ingredientele naturale, prețurile produselor rezultate vor scădea, contribuind la o orientare a întregii piețe către natural, Eco, sustenabil (cu campaniile de marketing aferente, care vor promova aceste valori, aspect cît se poate de lăudabil).

 

Valorizarea somnului

Începând cu 2017, s-a observat o intensificare a discuțiilor pe baze științifice despre importanța somnului și a odihnei în păstrarea sănătății. Lipsa de somn poate determina creșterea în greutate, anxietatea și dereglările hormonale, pe când un somn bun de 8 ore poate sta la baza succesului. În strânsă legătură, utilizarea telefoanelor sau tabletelor până târziu în noapte au fost învinuite pentru tulburările de somn și pierderea unui timp prețios. Un semn al interesului acordat de public acestei dezbateri este creșterea spectaculoasă a vânzărilor și notorietății unor branduri de saltele, perne și alte produse din această gamă, multe start-up-uri care s-au lansat on-line. Peste ocean, s-a vorbit în 2017 de ”Epoca de aur a saltelelor” – care de care mai relaxante, mai ergonomice, ecologice sau mai lipsite de toxine. Această stare de fapt nu are cum să nu aibă efecte asupra wellness-ului, chiar asupra industriei ospitalității în general.

 

Sejururi după divorț

Dacă până acum aveam sejururi destinate evenimentelor familiale festive precum nunta, luna de miere sau o anumită aniversare, tot mai multe persoane își planifică evadări în wellness după încetarea unei relații. Stresul și anxietatea acumulate în timpul schimbărilor majore ale vieții, cum ar fi divorțul, pare că pot fi contracarate prin excursii sau vacanțe de relaxare pentru o singură persoană, aspect necesar pentru ca acestă experiență să își atingă scopul transformator. Vacanța este prevăzută cu o serie de terapii emoționale, gestionarea stresului și servicii de coaching pentru viața personală, totul desigur cu personal calificat. Există asemenea resorturi în diverse insule exotice cu climat cald, sau în locuri cât mai îndepărtate de mediul citadin, pentru a marca o fractură memorabilă în viața persoanei respective.

 

Mișcarea conștientă

Un cuvânt cheie în lumea wellness-ului din ultimii ani a fost ”mindfulness”, care presupune un proces psihologic de concentrare asupra experiențelor prezentului prin meditație și alte tehnici (majoritatea statice), cu efecte asupra conștientizării sinelui și asupra bucuriei de a trăi. Anul 2018 va fi marcat, conform specialiștilor, de o ușoară nuanță, cea a ”mișcării conștiente”. Conștientizând legătura dintre minte și corp, se produce o schimbare de atenție spre un exercițiu fizic executat, spre antrenament, cu beneficii atât fizice, cât și psihice. Concret, în domeniul hospitality se poate observa atracția pentru antrenamente de acest gen, sejururi care oferă programe de sănătate cu concentrarea pe faptul că subiecții sunt în egală măsură activi și atenți. Referințe: hoteluri din Spania  Portugalia, SUA.

 

Tehnologia pentru wellness

Ca de fiecare dată când vorbim despre tendințe, nu putem omite evoluția tehnologică, în special facilitățile puse la dispoziție de era digitală. Tehnologiile pentru Spa și fitness au devenit din ce în ce mai sofisticate, iar tratamentele și activitățile tradiționale sunt adaptate pentru a maximiza rezultatele, de la măsurarea compoziției corporale la tratamentele hi-tech de medi-spa și anti-îmbătrânire. Așa cum era de așteptat, în ciuda conștientizării crescânde a necesității unei ”detoxifieri digitale” (obținute prin renunțarea la telefoane, tablete etc. în timpul sesiunilor wellness), de fapt progresele tehnologice stau la baza celor mai bune rezultate, așa cum cere piața. De semenea, sunetul de înaltă fidelitate sau ecranele mari cu imagini relaxante sunt lucruri comune în domeniu, în toate marile orașe ale lumii, aspect care continuă să influențeze conceptul multor centre Spa.

Pe de altă parte, se accentuează o reacție de respingere a platformelor de socializare care consumă foarte mult timp, dau dependență și afectează negativ capacitatea de concentrare a utilizatorilor. S-a stabilit statistic faptul că persoanele ce petrec mult timp pe aceste platforme sunt depresive, au o viață socială deficitară și o atenție scăzută, cu efecte inclusiv asupra creierului. Tendința este deci spre un echilibru între consultarea telefonului și abordarea unor relații interumane în mod direct, nemijlocit de tehnologie.  

 

Pentru bunici și nepoți

În țările occidentale dezvoltate, unde generația ”Baby boomers” (cei născuți în perioada 1940 – 1960) este la pensie și a dezvoltat o preocupare accentuată pentru familie și călătorii, a apărut și continuă să se dezvolte turismul care aduce laolaltă doar bunicii și nepoții, sărind peste generația părinților, care sunt în continuare foarte ocupați. Astfel, sunt frecvente vacanțe și călătorii comune ale celor două generații menționate, inclusiv pentru aniversări, absolviri sau alte momente importante din viața lor. Frecvente au rămas desigur și călătoriile individuale sau în cuplu ale pensionarilor, care reprezintă un segment tot mai important în turismul wellness-spa, pe măsura creșterii speranței de viață.

 

Vacanțele ”Now age”

Nu foarte îndepărtate de mistică, multe retrageri din viața modernă în scopul păstrării sănătății încep să mizeze pe puterile vindecătoare ale spiritualității. Practicile new-age din anii 1970 revin în societatea de azi (sub denumirea ”Now-age”), care se concentrează pe trăirea momentului și integrarea terapiilor holistice sau a alternativelor de vindecare. De la vindecarea cu ajutorul cristalelor și energiilor până la reiki sau terapia cu lumină, aceste tehnici neconvenționale urmăresc armonia între minte, corp și spirit. Centre specializate există nu doar în zone orientale îndepărtate precum Vietnam, Bali sau India, ci și în locații europene (Italia de pildă).

 

Întoarcerea spre comunitate

Industria turismului de wellness, bazat în definitiv pe stațiuni cu un impact serios asupra mediului și comunităților învecinate, începe să pună accentul și pe responsabilitatea socială, pe comunicarea cu aceste comunități. Sunt întâlnite acțiuni de promovare a mărfurilor locale, sprijinirea agricultorilor prin cumpărarea recoltelor acestora în sezon, organizarea de activități comunitare în satele, școlile, spitalele sau orfelinatele din apropiere. Este nu doar o strategie de imagine, ci se bazează și pe dorințele clienților, care nu urmăresc totdeauna să fie găzduiți într-un ”paradis” izolat. Ecoturismul și chiar turismul rural încep să își facă simțită prezența în wellness, ceea ce nu poate fi decât de bine – iată o idee care poate fi aplicată cu succes și relativ puține eforturi suplimentare în România.

 

Wellness pe bază de ADN

Personalizarea tratamentelor și a programelor fitness se făceau până recent din dorința clientului de a accelera rezultatele. Lucrurile au ajuns departe, prin apelarea la medici, psihologi, antrenori personali, dar sunt departe de a se opri aici. Testele ADN fiind tot mai accesibile, oamenii pot descoperi acum rolul pe care îl joacă genele în bunăstarea lor generală. Tot mai multe clinici oferă acum analize și consultații ADN, pentru a adapta planurile de tratament la nevoile lor de sănătate, determinând eventualele predispoziții pe care le pot avea la anumite tipuri de dietă, exerciții și opțiuni de stil de viață.

 

”Întârzirea” vârstei

Nu este un secret că se trăiește mai mult, dar dorința celor care au ajuns la o vârstă înaintată este și de a se simți mai tineri, ceea ce a dus la o explozie a cererii de tratamente în acest sens (așa-numitele healthy-aging). Foarte populare la cei în vârstă de peste 60 de ani, aceste proceduri devin atractive și pentru vârste mai mici, ale celor din generația următoare, chiar a celor cu vârste de circa 40 de ani. Vorbim de injecții cu colagen sau vitamina C, de liftinguri faciale non-chirurgicale și multe altele, care se adresează unor generații din ce în ce mai tinere, preocupate de încetinirea efectelor timpului asupra corpului, la interor și la exterior.

 

De: SpaMagazin | 17 Apr 2018

0 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa de e-mail nu va fi facuta publica. Completati cel putin campurile obligatorii.