Consilierea Eco și elaborarea proiectelor în cadrul dezvoltării durabile



Pentru organizații, instituții sau diverse inițiative economice, înscrierea într-un demers ecologic își arată adesea caracterul complex. Totuși, în prezent, au apărut specialiștii în dezvoltare durabilă care le pot ajuta să își adapteze în profunzime practicile pentru a se înscrie în această tendință. Sunt noii actori ai unui viitor mai virtuos... Antreprenoriatul durabil nu este ghidat doar de obiective pur financiare. El integrează în principal doi parametri – cel social și cel de mediu. Astfel că întreprinzătorul durabil lucrează la progresul social, în timp ce se îngrijește de conservarea mediului. Inovația durabilă bazată pe sinergia eforturilor, oferită de către inovatorii din domeniul conservării mediului, este o piatră de temelie a antreprenoriatului durabil. Datorită unei cereri importante din partea consumatorilor, antreprenorii se văd obligați să inoveze permanent, propunând produse și servicii care îmbină în definitiv progresul social și protecția mediului. Printre vectorii schimbării antreprenoriatului durabil, menționăm piața, societatea și reglementările din domeniu. Într-adevăr, antreprenorul durabil contribuie la educarea pieței până în punctul în care schimbă obiceiurile de consum și își constrânge concurența să îi adopte efectiv strategia, iar în același timp determină schimbarea reglementărilor.

 

Materii prime mai puțin poluante, ambalaje puține, metode de transport optimizate... șantierele dez­vol­tării durabile sunt numeroase, dar întreprinzătorii și fabricanții sunt încă prea puțin instruiți în acest domeniu de expertiză foarte exigent. Chiar dacă aceste companii vor să aibă succes, de obicei nu au abilitățile de a face acest lucru, pier­zându-se în noțiuni sau jocuri de cuvinte și mulțumindu-se cu asta. Bunăvoința nu este suficientă și nu va schimba nimic în fondul problemei. Chiar dacă ele își îmbogățesc cunoștințele, rămâne totuși extrem de complicat să integreze toată com­plexitatea lucrurilor. Specialiștii în concepte Eco sunt utili tocmai pentru că vor aduce soluții concrete. Un inventar comun ajută clienții să stabilească strategiile de mediu, pentru că ei au puțină experiență din interior și acest departament permite des­chiderea unei oferte complementare cu specialiștii de care au nevoie. Sarcina este imensă și foarte des întreprinzătorii nu știu de unde să înceapă.

De exemplu, designerii și fabricanții fac apel la acești specialiști în dezvoltare durabilă care îi ajută să evolueze către cele mai bune practici. De la conceperea modelului de afacere până la modificarea practicilor la un producător deja stabilit, acești specialiști pot interveni în toate etapele. Sunt ingineri, oameni de știință, cercetători în științe sociale sau designeri și aparțin unor echipe multidisciplinare care își aduc contribuția oferind răspunsuri precise în funcție de nevoile specifice ale clienților lor. Trebuie să acționăm la mai multe niveluri, fie asupra unui produs deja existent a cărui amprentă de mediu urmează să o îmbunătățim (inclusiv amprenta de carbon), fie în mod ideal în amonte de dezvoltarea sa, pentru a-l susține de la idee la punerea îm piață.

 

De la idee la acțiune

Primul care trebuie convins de o integrare bine întemeiată a dezvoltării durabile în practică este clientul însuși. O inițiativă privată nu este ceva monolitic, trebuie să știm să declanșăm o voință globală, a întregii organizații. Implementarea scenariilor de operare printr-un design prospectiv vă permite să vă proiectați în viitorul apropiat printr-o serie de obiecte și proiecte de tranziție. Există organisme care sensibilizează pe producătorii de mobilier spre noutate. Al doilea pas este înființarea de ateliere din care să rezulte o înțelegere concretă a modului în care orice om al echipei poate deveni actor în contextul aceste adevărate revoluții din cadrul companiei. Abia după câțiva ani se poate face un calcul al impactului tuturor acestor proiecte asupra mediului. Alte surse de motivație pentru întreprinderi sunt ajutoarele din partea statului. În Franța, de exemplu, putem vorbi în acest sens de ADEME (Agenția de Tranziție Ecologică), care subvenționează câteva proiecte din domeniul mobilierului.

 

Profesionalizarea conceptelor

Pentru adaptarea la schimbările de paradigmă, între­prinderile care fac apel la agenții de consiliere ecologică sunt din ce în ce mai numerose. Este și cazul unui furnizor de mobilă, al cărui director de marketing, Antoine Roset, a declarat: „Ca afacere de familie, ne-am pus problema res­pon­sabilității sociale încă din anii 1990. De exemplu, încălzim spațiile de producție cu resturi din fabricarea mobilierului și am schimbat calitatea adezivilor sau spumelor de montaj”.

Un producător de lumânări a făcut același pas la rândul său, calculând cât mai precis posibil impactul emisiilor de carbon pentru fiecare element al produselor, inclusiv transportul, fabricarea etc. O analiză edificatoare care a făcut posibilă revizuirea priorităților. Făcând o investiție semnificativă în cer­cetare și dezvoltare, a redus amprenta de carbon a formulelor și a oprit toate transporturile aeriene pentru livrarea pro­du­selor. De asemenea, a eliminat toate elementele din plastic și a depus eforturi de a încorpora nu numai elemente reciclabile, ci și reciclate. Acest lucru nu este evident ușor și necesită timp, motivație și efort.

 

Gestionarea duratei de viață a produselor...

Totuși, rolul agențiilor de consultanță este, deseori, de a sparge stereotipurile. În unele cazuri, un material reciclat poate avea un impact mai mare asupra mediului decât un material ”virgin”. Uneori, miza este în ambalaj, alteori în termenul de garanție și adesea în durata de viață.

Fiecare caz este diferit și agențiile oferă un răspuns sistemic, de la reproiectarea unui produs până la alegerea materialelor. Astfel, un grup de producători și de creatori de produs înființează uneori o organizație ecologică doar pentru a contribui împreună la gestionarea produsului către sfârșitul vieții. Reutilizăm unele produse datorită asociațiilor de reciclare.

Pentru produse mai deteriorate, mai degrabă refolosim materiile prime. De exemplu, meșterii realizează structuri sau cadre pentru canapele din blaturi vechi. Putem recicla și materia primă: metalul este retopit, lemnul este refolosit.

De exemplu, la Guerlain au fost amenajate 2 000 de locuri din mobilier reciclat, pentru viitoarele jocuri olimpice. Lucrurile devin mai interesante când se petrec pe scară largă. Cheia este că marile grupuri industriale investesc în acest tip de inițiative ieșite din comun, deoarece acestea sunt cele care vor avea un impact decisiv. În realitate, nu prea au de ales; pentru a avea un loc în lumea economică de mâine, trebuie să se supună acestor schimbări, în relație directă cu economia ciclică. Subiectul dezvoltării durabile, menționat până acum sporadic, ajunge în poziții strategice, pe care le acaparează. Agențiile sunt acolo pentru a explica cum trebuie realizate schimbările într-un mod concret. De exemplu, în alegerea mobilierului pentru sediul central, care se referă adesea la sute de locuri de muncă. Și acesta este modul în care ceea ce era până de curând doar un subiect de comunicare devine treptat o valoare de bază pentru companii...

Modulele de consiliere sunt structurate pe 3 axe și durează în medie 12 luni, concentrându-se pe operarea de proiecte incluzând: lucrări de grup, studii de caz, instrumente de comunicare, site-ul aplicației, misiune profesională.

 

Axa 1 – Cunoașterea și înțelegerea fundamentelor

·         Probleme de dezvoltare durabilă

·         Funcționarea organizațiilor

·         Bazele dreptului în domeniul mediului

·         Conservarea și gestionarea mediilor naturale

·         Prevenirea și tratarea poluării

·         Economia circulară a deșeurilor

 

Axa 2 – Dezvoltarea capacității de analiză transversală și căutarea soluțiilor adecvate

·         Tranziție energetică

·         Urbanism, dezvoltare și mobilitate durabile

·         Responsabilitate socială corporativă / a organizațiilor

·         Civism digital și ecologic, abordări inovatoare

 

Axa 3 - Stăpânirea instrumentelor de comunicare și de sprijinire a proiectelor

·         Sprijin pentru schimbare, mobilizare, participare

·         Management de proiect

·         Comunicare

De: SpaMagazin | 12 Oct 2020

0 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa de e-mail nu va fi facuta publica. Completati cel putin campurile obligatorii.