PISCINE SPAWELLNESSCENTRE BALNEARE

Spa Magazin

Tendințele în wellness pentru 2020



Ne-am obișnuit ca la fiecare început de an să scriem despre tendințele lumii wellness pentru perioada respectivă, urmărind evoluțiile pieței globale. Observăm că aceste tendințe sunt din ce în ce mai legate de stilul de viață al omului și de evoluția tehnologică, specialiștii având totuși un rol tot mai important în ajustarea anumitor comportamente, obiceiuri de consum, terapii. Domeniul acesta a trecut de ceva timp din zona empirică în cea științifică, dar este încă foarte greu de gestionat, dată fiind amploarea pieței și multitudinea problemelor de sănătate fizică și mentală pe care le au oamenii. 

 

Somnul și ritmul circadian

Ritmul circadian se referă la acel ciclu de 24 de ore al proceselor biochimice, fiziologice sau comportamentale ale oricărei ființe vii, inclusiv ale omului. Omul modern neglijează acest ciclu, în bună măsură din cauza faptului că expunerea la lumină nu mai este doar naturală; astfel, acesta are probleme reale pentru starea de bine, mai ales din perspectiva somnului. Statisticile arată că una din trei persoane doarme prost și una din zece suferă de insomnie. Iată de ce a apărut acest trend al gestionării luminii, acțivității zilnice și alimentației, cu consecințe firești în domeniul wellness. Calitatea somnului este azi o preocupare majoră care se traduce economic într-o piață de aproape 500 miliarde dolari (cu potențial mare de creștere) – de la saltele „inteligente” și somnifere până la ceasuri, brățări și inele de monitorizare a ritmului circadian. A apărut o adevărată obsesie, în așa măsură încât cuplurile practică așa-numitul ”divorț pentru somn”, în care partenerii nu mai dorm împreună. Se vorbește despre o nouă „boală”, ortosomnia: cei care sunt obsedați de gadget-uri pentru obținerea unui somn bun și execută anumite exerciții fizice obțin un efect invers, de anxietate și alertă permanentă, care le afectează somnul. Nu în ultimul rând, confortul celor care călătoresc este afectat de diferența de fus orar, care provoacă așa-numitul ”jet lag”, cu probleme de somn și de ordin cognitiv (confuzie), oboseală, dureri de cap, iritabilitate, digestie defectuoasă. 

Secretul este așadar respectarea ritmului circadian care este strâns legat de ciclul solar, de expunerea corectă la lumina naturală și întuneric. În caz contrar, apar nu doar stări de indispoziție și lipsă de energie, ci chiar disfuncții metabolice și de imunitate. Avem nevoie de lumină albastră strălucitoare a soarelui în timpul zilei pentru a fi activi (nu și noaptea, de la ecrane și dislay-uri!) și avem nevoie de întuneric pentru a intra într-un somn odihnitor. Consecințele sunt considerabile nu doar pentru segmentul wellness, ci pentru hotelărie în general. Practic, hotelul viitorului, dacă va dori să ofere servicii premium, va trebui să dispună de tehnologii care să asigure o iluminare biodinamică ajustabilă, folosind lumină naturală sau o lumină artificială asemănătoare. Înainte de anumite proceduri, subiectul trebuie adus, prin intermediul luminii, la starea optimă pentru ca aceste proceduri să aibă efectele dorite,inclusiv în caz de jet lag, prin expunerea treptată la diferite tipuri de lumină.

 

E „cool” să ai o vârstă înaintată!

Am mai scris în trecut despre acest trend, care se amplifică și trece la un alt nivel. Oamenii trecuți de 50 de ani (și chiar de 60, pensionari sau nu) sunt mai numeroși, activi, dornici de călătorii și tot mai preocupați de afaceri, ceea ce a modificat radical marketingul în ospitalitate. Bătrânețea începe să fie privită altfel, iar vârstnicii au preocupări tot mai aplicate privind sănătatea și nutriția. Dacă în anii precedenți bugetele de marketing pentru cei de peste 60 de ani se opreau undeva la 10%, iar produsele noi destinate exclusiv acestora erau extrem de puține (sub un procent), în prezent se înregistrează o explozie de produse și campanii de publicitate pentru vârstnici, care țin cont de dorințele, experiențele și sensibilitățile lor. Toate acestea în contextul în care ei au o putere de cumpărare tot mai mare și nu mai sunt atât de fragili (nu se  mai sperie atât de ușor de boală sau accidente, deci mesajele de acest gen nu mai sunt eficiente). În ritmul de creștere actual, în 2050 țările dezvoltate vor avea peste o cincime populație cu vârsta de peste 60 de ani. Cum se traduc aceste fapte în domeniul wellness? Simplu: linii de cosmetice, alimente, tehnologii, centre de sănătate, călătorii, în general servicii speciale pentru vârstnici, ținând cont desigur de problemele acestora (emoționale, de mobilitate, sănătate, comunicare). Tehnologia digitală și robotica vin să ajute, inclusiv în privința singurătății reclamate de mulți dintre aceștia. Și, contrar unor opinii superficiale, serviciile au nevoie de personalizare care țin cont atât de starea de sănătate, cât și de profilul psihologic al individului. Dacă hotelierii nu vor ține cont de toate acestea, vor avea probleme cu o generație care este destul de conectată la social media...

           

Wellness și software mental

Sănătatea mintală este asigurată și prin alte metode în afara cabi­netului unui psiholog, iar progresul tehnologic și co­municațional este direct implicat. Avem la dispoziție chat-uri, grupuri și sumedenie de aplicații cu ajutorul cărora să combatem holistic afecțiuni precum burnout-ul, singurătatea sau anxietatea. Miza nu este de neglijat: circa 450 de milioane de persoane se confruntă în prezent cu o afecțiune psihică, una din patru persoane suferind la un moment dat cel puțin un episod de acest gen, conform OMS. Deoarece două treimi dintre cei vizați nu apelează la o formă de ajutor profesionistă, din motive de timp, costuri și disponibilitate (plus teama de stigmatizare), s-a creat o nișă ocupată imediat de specialiștii în tehnologii digitale, care au dezvoltat, împreună cu psihologii și cei preocupați de terapii alternative, zeci de mii de aplicații care promit să ne îmbunătățească starea psihică. Un indicator interesant este... piața de software dedicat sănătății com­por­tamentale, care crește cu 15 procente anual, fiind preconizat ca în 2022 să ajungă la 2,3 miliarde dolari. Terapia viitorului va fi așadar în bună parte plasată în mediul virtual, cu consilieri profesioniști care sunt solicitați din confortul propriei case, evitând neplăceri precum programări, restricții de timp sau deplasări pe distanțe lungi până la cabinetul terapeutului. În aceste aplicații se pot forma grupuri în funcție de problemele avute, de vârstă, orientare sexuală, particularități culturale etc.

 

Corpul energetic

Explorând o nouă nișă în sănătate și terapiile de vindecare, atât medicii, cât și alți practicienii din domeniul sănătății descoperă potențialul intervențiilor cu unde electromagnetice, luminoase și sonore de a vindeca „corpul energetic”.

Oamenii fac deja o asociere între „medicina energetică” și „lu­mea wellness”, care a integrat toate aceste practici: acu­punc­tura, echilibrarea chakrei, reiki, qigong, băi de sunet etc., axate pe vindecarea „corpului energetic” uman. Medicina și me­di­camentele antice, cum ar fi medicina tradițională chineză, Ayurveda și tradițiile șamanice s-au mișcat în cadrul unor paradigme diferite de cele europene, care au îmbrățișat modelul anatomic și biochimic. Cele mai importante sisteme medicale, chiar dacă au fost separate în timp și spațiu, au conceput independent abordări de vindecare bazate pe câmpul energetic al corpului. Acestea consideră că o energie vitală (indiferent că este numită „qi” în medicina chineză sau „dosha” în Ayurveda) controlează procesele corpului și creierului nostru și că sănătatea și vindecarea provin din mani­pularea fluxului de energie care curge prin corpurile noastre în puncte specifice de energie și echilibrează câmpul elec­tro­magnetic al corpului (care se extinde dincolo de piele). În lumea modernă a wellnessului, aceste credințe și practici prin care oamenii încearcă să își echilibreze energia au explodat, în ciuda scepticismului unora care doresc să rămână în zona rezultatelor previzibile. Totuși, adevărul pare că este undeva la mijloc: noile cercetări confirmă faptul că suntem în fond un câmp electromagnetic complex, integrat în alte câmpuri energetice de mediu. Putem vorbi azi, fără a fi ironizați, de biocâmpuri de frecvențe electromagnetice și unde de lumină ale corpului care servesc drept „panou de control” pentru funcționarea noastră fizică și mentală. Gândirea înrădăcinată în biologie se schimbă, oamenii de știință descoperă că întreaga lume este electrodinamică: suntem înconjurați de frecvențe naturale sau create de om, care schimbă constant celulele umane. În această zonă, lumea wellness-ului va continua să se dezvolte pe direcții interesante, cu ajutorul unor aparate tot mai elaborate, cu o acuratețe mai mare.

 

Relaxare și sarcini de serviciu

La recomandarea multor medici și specialiști, ani de zile s-a mers pe ideea că wellness-ul își poate atinge scopul doar prin deconectarea totală de telefon, tabletă și orice alt mijloc tehnologic de comunicare cu exteriorul. Rezultatul nu a fost deloc cel așteptat, în multe situații această deconectare crescând și mai mult starea de stres, subiectul rămânând preocupat și în timpul terapiilor de ceea ce se petrece la serviciu, cu familia etc. Unii oameni se simt mai bine dacă ajung la o combinație echilibrată între relaxare și nevoia de a lucra, iar consecința a fost apariția unor programe wellness numite „wellness sabbatical”. Termenul este oarecum impropriu, pentru că, deși subiectul se concentrează asupra odihnei și stării de sănătate, el rămâne în continuare conectat la activitățile profesionale, luându-și cu el telefonul sau laptopul.

Cum s-a ajuns la această practică? De la realitățile cotidiene. Practic, ritmul de viață alert și rapiditatea cu care circulă informația au făcut ca timpul liber să fie invadat de anumite sarcini de serviciu. În același timp, oamenii își pun tot mai accentuat întrebări asupra stării lor fizice și mentale, asupra fericirii, dar neavând timp suficient să evalueze dacă activitățile zilnice le fac plăcere sau nu. De-a lungul anilor, timpul alocat „reîncărcării bateriilor” a devenit din ce în ce mai scurt, concediile petrecute efectiv pentru relaxare tot mai mici, ajungându-se ca vacanțele de 3 săptămâni petrecute într-o stațiune să se transforme în scurte escapade de week-end, cu vizite la Spa de cel mult jumătate de zi sau doar câteva servicii în varianta ”expres”. Wellness-ul sabatic a fost gândit tocmai pentru a-l plasa pe subiect departe de mediul de muncă tradițional, folosind acest timp atât pentru a-și rezolva unele sarcini de serviciu ușoare, cât și pentru a da curs unor pasiuni neglijate. Toate acestea dau un sentiment de libertate și autonomie reconfortant, prin care subiectul ajunge să își reevalueze prioritățile și deseori să se reatașeze de un proiect concentrându-se mai bine asupra lui. În lumea occidentală, aproape trei sferturi dintre angajați lucrează cel puțin o zi pe săptămână de la distanță și mai bine de jumătate dintre ei lucrează de la distanță cam jumătate din săptămâna de lucru. Călătoriile care îmbină sarcinile de serviciu și relaxarea au făcut să apară servicii speciale precum închirierea de birouri digitale. Programul a devenit mai flexibil, neexistând o delimitare clară între orele de lucru și cele folosite în interes propriu.

 

Welleness și fertilitate

Discuțiile despre fertilitate au depășit limitele cabinetelor medicale, devenind subiect de dezbatere publică, mai ales după ce multe persoane publice și-au dezvăluit deschis problemele și preocupările pe acest subiect. Piața globală a serviciilor de fertilitate crește cu peste 8% anual, fiind estimat ca în 2023 să ajungă la 36 miliarde dolari, în contextul în care țările dezvoltate înregistrează rate scăzute de fertilitate. Motivele sunt diverse, cele mai importante fiind faptul că femeile întârzie să facă copii, iar fertilitatea bărbaților scade. Lumea digitală nu a ratat oportunitatea de a veni cu aplicații specifice: platforme de meditație, asistență pentru a reduce anxietatea femeilor, brățări care monitorizează fertilitatea etc. Toate acestea tind să fie integrate în lumea serviciilor wellness.

           

Muzică wellness

Industria muzicală a descoperit o nișă puternică pe zona aceasta de wellness, creând cu ajutorul noilor tehnologii peisaje sonore personalizate care surprind datele noastre biometrice, cu consecințe asupra stării de bine și sănătății. Cu toții ne auto-medicăm prin muzică, dar există și metode științifice, bazate pe rezultate concrete, care iau în calcul puterea extraordinară a muzicii de a gestiona emoțiile. Se pare că niciun alt stimul nu activează atât de multe regiuni ale creierului uman (de la amigdala cerebrală la hipocamp), cu puteri unice de a influența starea de spirit și memoria. În acest context, se poate vorbi despre o industrie muzicală wellness, care ia mai multe forme, în paralel cu apariția tot mai multor studii medicale cu privire la impactul muzicii asupra creierului și asupra întregului organism – așa-numitul ”bio-feedback”. Se fac studii serioase despre cum anumite proprietăți ale muzicii (ritmul, cheia, progresia acordurilor și timbrul) au un impact specific asupra ritmului cardiac sau activității creierului, cu consecințe asupra calității somnului, ameliorării durerilor, sindromului de stres post-traumatic.

Apar playlist-uri vindecătoare inclusiv pe site-uri de streaming dedicate publicului larg, iar artiști și muzicieni de top includ în repertoriile lor partituri care trimit spre ex­pe­riențele wellness. Următorul pas este apariția aplicațiilor muzicale bazate pe inteligența artificială și platforme teh­nologice performante care îți generează muzica potrivită în funcție de datele biologice, psihologice și situaționale, pentru a crea un peisaj sonor complet, unic, personalizat.  Mega-trendul de terapii antice cu sunet (de la băile de gong până la bolurile tibetane) va crește cu siguranță în sălile wellness și va deveni ceva comun în destinațiile turistice, mai ales în cele exotice. Schimbarea se va face simțită deci și în muzică, utilizată în scop terapeutic, cu noi ritmuri, unele inspirate din hiturile momentului.

 

Competență și autoritate

Marea problemă a momentului este una a competenței și autorității în domeniu, între practicienii cu legitimitate și cei fără, unii chiar șarlatani. În Occident au apărut specialiști care cu asta se ocupă, cu verificarea terapiilor și a celor care le promovează, deoarece nu există o legislație care să încurajeze responsablitatea, fiind vorba de o activitate comercială, nesu­pu­să autorităților medicale. De exemplu, au fost verificate sute de aplicații care promit că se poate renunța la fumat prin anumite terapii, dar numai câteva zeci au avut rezultate concrete. Din cele circa 20.000 de aplicații dedicate sănătății mentale, doar 3-4 % sunt viabile, cu dovezi medicale reale. În privința scăderii în greutate, procentul eficienței este de ase­menea foarte scăzut, restul sunt doar promisiuni. Sunt evaluate proceduri, tipuri de alimentație sau medicamente, sunt demolate mituri construite doar pe notorietatea unei persoane publice (în general oameni din showbiz). Pentru o industrie de peste 4.000 de miliarde de dolari, în care sunt implicați producători din industria farmaceutică (vitamine, suplimente, gadget-uri), miza nu este o joacă. Apariția acestor ”inspectori” ai lumii wellness are consecințe în industrie, marii jucători începând să-și ajusteze activitatea în funcție de opiniile lor.

De: SpaMagazin | 27 Mar 2020

0 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa de e-mail nu va fi facuta publica. Completati cel putin campurile obligatorii.