Textilele pentru Spa: calitate, design, eficiență

Attila BodișAttila Bodiș, consultant textile

În domeniul textilelor, sunt multe aspecte, detalii de calitate pe care operatorul (de hotel, centru Spa, piscină etc.)nu le cunoaște - și nici nu este obligatoriu, nefiind specialist. Vom încerca să dăm în continuare câteva direcții interesului nostru comun pentru aceste produse, având ca scop identificarea metodelor de a fi mai eficienți și, în același timp, de a oferi clientului final confortul dorit. În ultimul timp, se dă o importanță deosebită designului interior, ceea ce este lăudabil în fond, dar acest fapt nu trebuie să vină în detrimentul dotării cu prosoape, halate de baie, textile pentru zona de relaxare sau tratament, care reflectă cu adevărat acel confort.

 

Într-un Spa cu o dotare standard se utilizează o multitudine de textile pentru saloanele de tratamente, saună, zona de relaxare și piscină: protecțiile pentru mesele de masaj (care au pe o parte poliuretan și pe cealaltă frotir), cearceafuri de bumbac (refolosibile sau de unică folosință), diversele produse textile pentru zonele de relaxare (vorbim de huse cu burete pentru șezlonguri), halate de baie, papuci de unică folosință și, desigur, prosoape de mai multe dimensiuni. Aici mai pot fi menționate și prosoapele de saună, destinate bărbaților sau femeilor, ”scoțiene” le spunem noi celor bărbătești, care se înfășoară în jurul corpului; ele pot fi concepute special în acest scop, cu un sistem de prindere pe bază de arici. În saloanele de tratamente, textilele nu se opresc la lista de mai sus, având în vedere că, în funcție și de construcție, sunt necesare sisteme de obturare a luminii (storuri, rulouri romane etc.), din motive de intimitate sau chiar în cadrul tratamentelor cu o atmosferă controlată - sunt Spa-uri unde se face terapie de lumină, de muzică etc..

Prosoape spa

 

Prosoapele – cele mai solicitate

Cele mai utlizate textile pentru zona de Wellness - Spa, cu cea mai rapidă rată de uzură, sunt desigur prosoapele, acestea schimbându-se practic după fiecare utilizare (iar la un tratament se folosesc deseori mai multe prosoape, în funcție de proceduri), spre deosebire de prosoapele pentru camera de hotel, de exemplu, care pot fi spălate și după câteva zile de folosire. Recomandăm în acest sens prosoape de calitate cât mai bună, capabile să absoarbă multă umiditate, dar nu foarte groase; este în avantajul operatorului să aibă un prosop rezistent în timp, care să nu ocupe foarte mult spațiu în mașina de spălat și care să se usuce foarte repede, pentru următorul client. Pentru saună și masaj considerăm potrivite prosoape ceva mai groase, de 450 g/mp, eventual cu un model interesant, care să dea utilizatorului senzația de noutate. În același timp trebuie spus că textura contează mai mult decât densitatea; nu e bine să aibă acele bucle netăiate, iar buclele să nu fie mari, deoarece se agață la spălat, iar durata de viață scade exponențial. În același sens, se recomandă ca prosopul să aibă tiv dublu pe toate laturile (lucru valabil și la halatele de baie). Acea zonă de trecere de la frotir la țesătura plană este partea cea mai sensibilă, fiind afectată mai ales la spălare - se rupe, se destramă, chiar dacă vorbim de un material de cea mai bună calitate. Dacă are tiv dublu, durata de viață este mult mai mare, practic nu are de unde să înceapă destrămarea.

În privința culorii, se pot aborda teoretic orice nuanțe, deoarece la Spa nu există restricții precum la hoteluri, unde prin normativele românești este impus albul (spre deosebire de alte țări europene, care nu au această restricție). Se pot folosi deci prosoape și halate de baie albe sau colorate, în funcție de conceptul de design, de publicul căruia se adresează și de dorința proprietarului. Mulți preferă albul, considerându-l mai elegant și mai potrivit unor exigențe sporite ale clienților, chiar dacă sunt conștienți că se pătează cu diferite creme sau substanțe – este și motivul pentru care nu a fost impus în Spa-uri. În egală măsură, sunt Spa-uri care au prin concept o anumită cromatică dominantă, la care culoarea textilelor este adaptată.

Între halatele de baie și cele pentru Spa nu sunt diferențe notabile ca material, dar cele din urmă ar fi bine să aibă croieli deosebite, care să personalizeze acea locație. Important este ca operatorul să ofere clientului acel prosop pentru saună sau piscină, care dă o minimă decență. Halatele de unică folosință nu au fost primite cu entuziasm de piață, dând o notă de ”ieftin”, de lipsă de consistență.

Personalizarea textilelor (cu logo, denumire etc.) nu mai este considerată un trend sau o necesitate; marile lanțuri de hoteluri renunță treptat la acest serviciu, deoarece se pare că există un segment de turiști ”colecționari” de prosoape, care țin să își lărgească ”portofoliul” cu fiecare vizită la un hotel renumit, iar inventarul devine astfel deficitar. Personalizarea nu reprezintă un cost suplimentar important, date fiind cantitățile mari comandate, dar prosoapele devin o tentație pentru colecționarii respectivi.

Substanțele din piscină sau cele incluse în cadrul diverselor procedee Wellness afectează textilele, desigur. Foarte puternice sunt substanțele pe bază de clor, iar aici se pot face ajustări privind tehnologia de dezinfectare a piscinei. Niște substanțe moderne de sterilizare a apei, altele decât clorul, ori noile sisteme pe bază de sare, prelungesc durata de viață a textilelor, dar bineînțeles cu o schimbare de proceduri. Uleiurile, cremele și celelalte produse pentru tratamente afectează și ele, un prosop de saună având durată de viață mult mai mică decât unul de cameră.

 

Avantajele materialelor moderne

Husele din poliuretan pentru mesele de masaj, care le protejează de creme și diverse produse incluse în terapii, trebuie să se poată spăla și dezinfecta cu apă la temperaturi ridicate (de până la 90°C). Pentru șezlonguri, se pot întâlni materiale textile specifice care beneficiază de regulă de tratamente antimurdărire, astfel încât se pot curăța cu o simplă cârpă umedă, dar să reziste și la temperaturi ridicate ale apei, pentru dezinfectarea periodică. La interior, acestea sunt realizate din burete ignifugat, hidrofobizat și tratat împotriva acarienilor. Aici trebuie spus că acarienii au capacitatea de a pătrunde adânc în textura unui produs textil, de aceea recomandăm saltelele din burete sau poliuretan, care au porii închiși. Se evită saltelele cu arcuri, pentru că acestea permit acumularea în interior a prafului, bacteriilor și acarienilor, iar igienizarea lor este dificilă, aproape imposibilă. S-a constatat că o saltea, în 5 ani de utilizare, se încarcă cu 3 până la 5 kg de murdărie, praf, microbi etc.. Sunt beneficiari care au înțeles acest lucru și aleg saltelele în consecință, dar mai trebuie spus că există unele lanțuri hoteliere care au norme interne de francizare învechite, care nu se adaptează noutăților apărute în piață.

Textilele pentru tapițeriile din lobby și recepție au nevoie de asemenea de tratamente antimurdărire sau hidrofobizante, pentru că se poate întâmpla ca cineva să vină cu slipul ud de la piscină. Ca paranteză, aș vrea să menționez că materialele în acest domeniu evoluează rapid, în fiecare an apar cel puțin 2-3 tipuri noi de produse, care vin cu facilități pentru cei care le utilizează și trebuie să le întrețină. De exemplu, pentru husele de scaun au apărut și se folosesc tot mai des materialele din lycra, care necesită un spațiu extrem de redus de depozitare, costuri reduse de întreținere (pentru că se spală, se usucă foarte ușor și nu se calcă) și se adaptează la mai multe tipuri de scaune. Fenomene similare se petrec în orice domeniu unde sunt folosite textilele, iar dacă reușești să ții pasul, îți atragi clienți noi în fiecare an.

 

Textilele și designul general

Textilele și conceptul sunt complementare. Dacă înainte se lucra cam ”după ureche”, mă bucură faptul că acum cooperarea dintre designer și furnizorul de textile este mai strânsă. De asemenea, există tot mai mulți investitori suficient de educați încât să își aleagă textilele încă din faza de proiect, stabilind de la început o serie de detalii împreună cu designerul și furnizorul de textile. Ei înțeleg faptul că degeaba dorești o amenajare sofisticată, dacă nu o poți pune în practică, dacă nu stabilești ce și în ce măsură este posibil un anumit detaliu. Dacă la o draperie nu stabilești împreună cu designerul și detaliile sistemului de prindere, ești nevoit să încropești, să spargi, să schimbi... lucrarea începe să nu mai semene cu proiectul. Desigur, ne referim la proiectele de anvergură, pentru care trebuie să ai eficiență, nu la amenajările artizanale. Dacă investitorul înțelege și aduce la aceeași masă toate persoanele care vor contribui la acel proiect, și în cerințele de lucru se stabilesc cât mai multe detalii, șansele ca totul să iasă perfect sunt mult mai mari, se evită ”cârpelile” și întârzierile inutile. Colaborarea este importantă și în privința cromaticii, de aceea este bine să participe la aceste întâlniri prealabile și cei care realizează tapetul, pardoselile, finisajele pereților etc., pentru a se asigura că rezultatele vor fi întocmai ca în proiect. Este momentul în care se mai pot remedia în mod decent discrepanțele, se poate planifica derularea șantierului. Este adevărat, la noi unii încearcă să facă de toate - lucru valabil și în cazul designerilor și arhitecților, care unori nu au experiență în proiectarea de hoteluri, restaurante sau Spa-uri. Susțin că fiecare specialist trebuie ales și lăsat să își facă meseria, în domeniul pe care îl stăpânește: electricianul să monteze prize și cabluri, instalatorul chiuvete și așa mai departe. Din fericire, așa cum am mai spus, oamenii au început să înțeleagă toate aceste lucruri – poate este unul dintre avantajele crizei, care ne-a învățat să fim mai eficienți, să nu ne permitem riscuri inutile. Ne gândim mai mult când luăm o decizie, pe ce și cui dăm banii; cumpărăm mai puțin, dar de calitate. Desigur, mai sunt și investitori care își dotează locația cu ce cos pe balcon sau în garaj, dar ochiul tot mai avizat al clientului final observă toate aceste aspecte și, mai devreme sau mai târziu, îl vor taxa pe cel care nu le acordă respectul cuvenit. În consecință, clientul final are nevoie de dotări eficiente, funcționale, ergonomice și, foarte important, de textile superioare calitativ, care să îl relaxeze – este un aspect care decide nivelul serviciilor din acea locație. Orice scăpare sau compromis pot fi interpretate ca lipsă de preocupare. Și, precum se știe, în acest domeniu antireclama este virală, nu este suficient să se vorbească despre tine, trebuie neapărat să se vorbească de bine.

 

Attila Bodiș

Consultant textile Hotel, Restaurant & Spa

0723.973.010

attila@delite-textile.ro

 

De: SpaMagazin | 22 Dec 2015

0 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa de e-mail nu va fi facuta publica. Completati cel putin campurile obligatorii.