Tendințe
2025 – trenduri de dezvoltare și consum în Wellness-Spa
Studiile de specialitate arată că turismul de wellness crește constant la nivel global, astfel că în 2027 va ajunge la circa 1,4 trilioane de dolari, devenind unul dintre sectoarele economice cu cea mai rapidă creștere. O explicație ar fi faptul că speranța de viață a crescut în țările dezvoltate, astfel încât oamenii de 60 de ani au vitalitatea unuia de vârstă medie și doresc să o mențină; pe de altă parte, tinerii adoptă tot mai mult un stil de viață sănătos, ca o contrapondere a poluării și problemelor de mediu pe care le avem. Vârstnicii caută experiențe dinamice, care includ antrenamente pentru sănătatea creierului, alimentație sănătoasă, activități cognitive și ateliere creative; generațiile mai tinere sunt din ce în ce mai conștiente de procesul de îmbătrânire și de implicațiile acestuia pentru sănătatea și bunăstarea lor, reevaluând conceptul de longevitate. În acest context, să vorbim despre tendințele anului 2025 în Wellness-Spa și în domeniile conexe.
Servicii personalizate pentru sănătate fizică și mentală
Personalizarea a fost dintotdeauna o constantă a acestui domeniu, dar în prezent se observă o serie de accente particulare care depășesc cu mult limitele unor programe Spa clasice, mai ales în privința gestionării stresului, relaxării mentale, detoxifierii și obținerii clarității mentale; practicile de mindfulness, dedicate trăirii nemijlocite a momentului, sunt solicitate și în 2025. Importante sunt considerate și relaxarea musculară, stimularea sistemului imunitar, respectiv alimentația care se bazează de multe ori pe parteneriate cu dieteticieni capabili să creeze planuri de nutriție personalizate. Personalizarea urmărește cel mai mult stimularea și menținerea sănătății creierului. Alimentele bogate în probiotice, cerealele cu fibre și ingredientele antiinflamatoare apar deja ca elemente de bază în ofertele culinare orientate spre wellness. Ca proiecție în viitor, se vorbește chiar de o hiper-personalizare bazată pe date personale, inclusiv pe test ADN și inteligență artificială.
Tratamente precum meditația, respirația și băile de sunete pot face minuni în reducerea stresului, oferind oaspeților un sentiment reînnoit de bunăstare generală. Toate aceste proceduri punctuale nu trebuie să vină în contradicție cu un alt trend, cel al abordării holistice, integrative a tratamentelor.
Consultațiile Spa și wellness la distanță (sau Tele-Spa) au devenit populare în timpul pandemiei de COVID-19 și se mențin în trend. Cei cu un sistem imunitar compromis, care trebuie să evite contactul fizic, cei care locuiesc în zone îndepărtate, precum și cei care nu au timpul necesar unei vizite la Spa, pot apela la un consultant prin intermediul noilor tehnologii de comunicare – telefon, tabletă, computer conectat la Internet. Bineînțeles, este o bună metodă de a personaliza serviciile de profil.
Dezvoltare spre Medical Spa
Domeniul Medical Spa sau Med Spa îmbină ceea ce se petrece în cabinetul unui medic cu anumite proceduri Spa, rezultând o combinație fericită de sănătate și stare de bine, fără intervenții invazive sau care să creeze disconfort. Stațiunile balneare, izvoarele minerale și termale devin tot mai des centre de concentrare pentru aceste servicii. Zonele de interes vizează în general anti-îmbătrânirea, detoxifierea, optimizarea metabolismului, nutriția, scăderea în greutate, recuperarea după anumite traumatisme fizice sau psihice. Plaja de discipline se lărgește însă, în zone precum oftalmologia, chirurgia plastică, dermatologia, obstetrica, oncologia și multe altele, contribuind la creșterea calității vieții beneficiarilor. Sănătatea femeilor este o altă temă pentru experții în industrie, deoarece există o preocupare majoră nu doar pentru frumusețe și tinerețe, ci și pentru bunăstare sexuală, fertilitate la menopauză ș.a.m.d.
Acestea sunt vești bune în special pentru stațiunile noastre balneare, care de câțiva ani devin tot mai atractive pe acest segment, păstrându-și profesionalismul care a convins de multe decenii.
Proceduri cu temperaturi scăzute
Crioterapia este un tip de tratament care se bucură de tot mai mult succes, și constă în utilizarea locală sau generală a temperaturilor scăzute. Drept urmare, se reduce metabolismul celular și se prelungește durata de viață a celulelor, reducând inflamațiile, spasmele și durerea.
În acest context, se poate vorbi și de criolipoliză (CoolSculpting), prin care sunt îndepărtate grăsimile depuse în organism sub acțiunea temperaturilor scăzute; în plus, se obțin o circulație optimizată și, deseori, relaxare sau claritate mentală. Efecte similare se pot obține cu ajutorul aparatelor de stimulare neuromusculară ce folosesc pulsuri electromagnetice (EMsculpting) – acestea forțează mușchii să se contracte involuntar, foarte rapid, ducând la tonifierea musculară și pierderea grăsimii. Vorbim aici doar despre metode aprobate de organizații oficiale responsabile de sănătatea publică, precum FDA – US Food and Drug Administration, care are atribuții și în legătură cu dispozitivele medicale sau din domeniul tratamentelor wellness.
În ultimii ani, se observă o creștere a popularității băilor reci sau băilor cu gheață, o metodă eficientă de îmbunătățire a circulației sângelui, de reducere a inflamațiilor și întărire a sistemului imunitar. Aceasta rămâne însă în continuare o practică controversată, destinată oarecum sportivilor și celor cu o sănătate ireproșabilă, sub supravegherea unor profesioniști, deoarece poate duce la hipotermie sau stare de șoc, uneori cu efect fatal.
Pentru întreținerea pielii, sunt în vogă tratamentele cu laser și microdermabraziunea (o metodă modernă de exfoliere), care elimină pielea aspră și nuanțele neuniforme. De asemenea, microneedling-ul, care constă în realizarea a numeroase microperforații ale pielii, devine un tratament promițător pentru centrele de wellness și câștigă popularitate în fața Botox-ului ca modalitate de a inversa semnele îmbătrânirii. În loc să se bazeze pe o toxină, acest tratament funcționează la nivel celular pentru a stimula producția naturală de colagen. Trebuie remarcat faptul că majoritatea acestor practici sunt deja prezente în ofertele centrelor de înfrumusețare și Wellness din România, operatorii investind în aparatura și consumabilele necesare.
Crearea unor medii unice, captivante
Clienții de astăzi caută mereu ceva nou, dar în același timp doresc să obțină beneficii pentru sănătate, atât pentru minte, cât și pentru corp. Adăugarea de experiențe multi-senzoriale și camerele de relaxare tematice (mare, munte, pădure etc.) reprezintă modalități sigure de a impresiona. Arhitecții și designerii au în continuare un rol decisiv aici, ca și realitatea virtuală. De asemenea, apar centre wellness în cele mai surprinzătoare locuri – de exemplu în aeroporturi; călătoriile cu avionul tind să devină, pentru anumite companii, experiențe asemănătoare orelor petrecute la Spa... Tematizarea este de la sine înțeleasă în cazul turismului culinar, care se bucură de un succes tot mai mare, aducând cu sine și componente culturale locale.
Nomadismul vârstnicilor
Oamenii de orice vârstă au posibilități mai mari de a reimagina și implementa stiluri de viață alternative, ceea ce ar putea fi un avantaj pentru comunitățile rezidențiale de wellness, stațiunile balneare și refugii. Vârstnicii au perspectiva de a se conecta la diferite medii, petrecând timp în diferite destinații care permit șederi mai lungi (de la 3 săptămâni la 3 luni), în căutarea vitalității, longevității și pasiunilor, în timp ce bifează acea listă de călătorii pe care au făcut-o cândva. Valul în creștere de noi nomazi (tineri și vârstnici) oferă oportunități pentru stațiunile de wellness de a-și regândi serviciile, pentru a încuraja șederi mai lungi, indiferent dacă beneficiarii utilizează pentru cazare un hotel sau o locuință privată (ori proprietăți partajate). Importante sunt accesul la natură și existența unor facilități de wellness și petrecere a timpului.
Durabilitate și practici ecologice
Durabilitatea implică integrarea practicilor ecologice în fiecare aspect, atât în domeniul Spa – Wellness, cât și în întreaga industrie a ospitalității. Principalele ținte sunt, în general, reducerea deșeurilor, conservarea energiei și a apei, aprovizionarea cu produse locale și ecologice și adoptarea de practici turistice responsabile. În mod particular, putem vorbi despre linii de produse cosmetice ecologice, chiar despre produse proprii, obținute din ingrediente locale sau de la furnizori apropiați. De asemenea, sunt căutați furnizorii de produse vegetale obținute în medii controlate, prin metode etice, fără pesticide, Înscrierea în acest trend aduce în fond o multitudine de beneficii, inclusiv costuri operaționale reduse, reputație îmbunătățită a brandului, loialitatea oaspeților preocupați de ecologie și, cel mai important, un impact pozitiv asupra mediului – chiar și a celui de proximitate imediată. Adoptarea surselor de energie regenerabilă, a tehnologiilor eficiente din punct de vedere energetic și a programelor de compensare a emisiilor de carbon poate aduce o contribuție semnificativă la reducerea amprentei de carbon. Acest lucru se poate obține prin limitarea pierderilor de energie (materiale termoizolante performante), prin surse de energie eficiente, instalarea de pompe de căldură și panouri solare. Implementarea măsurilor de economisire a apei, cum ar fi un debit scăzut (acolo unde este posibil și util), sistemele de reciclare a apei și educația oaspeților, poate atenua această problemă. Spălarea mai rară a textilelor, de exemplu, se poate face și fără a pune în pericol igiena locației.
Reducerea cantității de deșeuri se obține prin diverse metode: instalarea de dispensere (pentru săpunuri, detergenți etc., evitarea risipei de alimente, planificarea atentă a consumurilor și reducerea cantităților atunci când este posibil. Materialele plastice înglobate în produse de unică folosință au atras atenția la nivel mondial din cauza efectelor lor dăunătoare asupra ecosistemelor. Industria poate trece la alternative biodegradabile, poate promova opțiuni reutilizabile și poate implementa programe de reciclare pentru a combate această problemă.
Aici mai trebuie menționat un aspect: ospitalitatea nereglementată poate duce la supraaglomerare, degradarea mediului și alterarea culturilor gazdă. Respectarea regulilor este o dovadă de responsabilitatea socială.
Perspectiva operatorului Spa
Dincolo de tendințele de consum, să vorbim un pic și despre secretele unei operări eficiente a locației. În primul rând, vom lua în calcul faptul că mulți clienți își fac o programare, dar nu vin – caz în care trebuie să ne folosim de evoluția tehnologiei. Comunicările personalizate automate prin e-mail sau alte metode de socializare îmbunătățesc prezența la Spa, dându-i clientului și sentimentul că sunteți alături de el, reprezentând o parte importantă a programului cotidian.
O altă problemă este pregătirea și educarea personalului. Spa-urile trăiesc și părăsesc piața datorită (sau din cauza) calității personalului, iar aici vă putem da câteva sfaturi. Nu uitați niciodată că orice oaspete trebuie primit cu un zâmbet, dar în plus ar fi bine ca, dincolo de o primire călduroasă, angajatul să fie pregătit pentru toate posibilele solicitări ale clientului. Legătura permanentă dintre manager și membrii personalului, trainingurile în care sunt discutate diverse scenarii, studierea tipologiilor de clienți – toate acestea sunt extrem de importante. De asemenea, fiți conștienți că noua tehnologie pe care ați adoptat-o poate oferi o mulțime de beneficii pentru sănătate și relaxare, dar nu va fi de folos dacă personalul nu este antrenat corespunzător, dacă nu cunoaște întregul potențial al aparaturii, sau, mai rău, dacă nu știe efectiv să îl folosească. Alocați ceva timp pentru a vă instrui angajații în acest sens, mai cu seamă atunci când lansați noi tratamente. Un avantaj suplimentar va fi și acela că angajații vor îmbunătăți vânzările, propunându-le clienților noi proceduri, iar oaspeții vor înțelege mai clar ce anume le aduce beneficii reale.
Managerul, la rândul lui, trebuie să fie atent permanent la noutăți, la popularitatea de care se bucură anumite proceduri și, mai ales, la tratamentele și aparatele care tind să nu mai aibă clienți. Piața se poate schimba rapid, temporar sau permanent, sezonier sau în funcție de evoluția comunității pe care o deservește. De ceva timp avem la dispoziție tehnologia AI care ne poate spune multe despre clienți, despre tendințe și chiar ne pot da idei inovatoare.
0 Comentarii