Personalul din Horeca – o soluție de moment?


Așa cum ați observat, această revistă abordează deseori sectorul Horeca dintr-o perspectivă particulară, care ia în calcul atât zona operațională, cât și partea de construcție, de amenajare interioară și exterioară, eficientizare energetică, estetică, dotări ”hard”, fără de care o unitate de profil ar deveni neprofitabilă, pur și simplu. Este firesc, întrucât turismul este o afacere, și încă una impozitată consistent. Dar oricât de valoroasă ar fi o proprietate, ca locație și dotări, nu va putea obține mare lucru fără resurse umane adecvate. Iar țara noastră suferă de ani buni, poate decenii, de o lipsă cronică de personal calificat. Bineînțeles, ne face plăcere să vorbim despre excepții – le promovăm atunci când avem ocazia (și vă încurajăm să ne semnalați aceste exemple pozitive), urmărim cu încântare emisiuni de gastronomie sau călătorii cu oameni minunați și încercăm să ne fixăm ca repere aceste cazuri. Dar ele nu fac parte în mod obligatoriu din experiența noastră de fiecare zi. De fapt, ne străduim din răsputeri și pierdem enorm de mult timp să găsim acel restaurant sau hotel unde știm că vom fi bine primiți și serviți la prețuri echitabile. Iar acele unități devin adevărate locuri de pelerinaj, după cum ați observat.

Secretul este, de multe ori, fluctuația sau lipsa de personal. Sunt rare locațiile în care angajații petrec mai mult de un an, într-o țară în care rata de retenție este de circa 80% (trimestrială!); iar domeniul serviciilor este printre cele mai mobile din acest punct de vedere. Adevărul este că nu ne-am străduit prea mult să pregătim acel personal calificat. Să facem abstracție de liceele tehnologice care nu au nici măcar un laborator dotat minimal; și să nu amintim de cursurile de bucătar de câteva luni... În Franța se spune că în primii trei ani de școală abia înveți să fierbi un ou. Fabricile de diplome nu reușesc să transmită nici experiență, nici bune practici, dar cel mai rău este că nu descoperă vocații și uneori nu stârnesc entuziasmul pentru această meserie.

Oriunde în lume există atât lucrători calificați, cât și studenți, artiști sau alte persoane care au nevoie de o slujbă sezonieră și devin chelneri sau recepționeri pentru o perioadă. Mai există acel nucleu dur al unei locații, format din bucătari, șefi de sală, șefi de recepție (la hotel), cu o formare profesională solidă, pe care ar trebui să îi vedem ani de zile la rând, ca pe o constantă a afacerii respective. Niciuna dintre aceste categorii nu este bine reprezentată în Horeca la noi.

Aceasta fiind situația, piața se adaptează. Neavând un personal calificat și dedicat autohton, în peisajul românesc au apărut, inevitabil, expații. Îi vedem în marile orașe, lucrând în domenii tot mai variate, și în primul rând în Horeca sau construcții. Cei mai mulți sunt din Asia (India, Turcia, Bangladesh, Nepal și Pakistan), având contracte pe doi ani. Mulți dintre ei sunt mulțumiți de condițiile din România, pe care nu o privesc neapărat ca pe o poartă spre Occident. Angajatorul român dorește din partea lor loialitate și stabilitate, iar faptul că există o cerere tot mai mare arată că acești expați au oferit ceea ce li s-a cerut, indiferent de nivelul lor de calificare. Anul trecut au fost circa 100.000 în total, anul acesta vor veni în același număr sau chiar mai mulți, deoarece patronatele cer insistent statului să aprobe o suplimentare. Este o lecție pe care ne-o vom însuși sau nu – viitorul ne-o va arăta.

De: SpaMagazin | 26 Ian 2023

0 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa de e-mail nu va fi facuta publica. Completati cel putin campurile obligatorii.