Studiu acustic pentru sălile de audiții ale Hotelului Imperial din Sighișoara

Fonoizolare


Studiu acustic pentru sălile de audiții ale Hotelului Imperial din Sighișoara


Conf. univ. dr. ing. Mariana Cristina Stan, membru al Comisiei de Acustică a Academiei Române


Confortul acustic în zona de camere a unui hotel, respectiv o audiție corectă, atent gestionată în spații cum sunt restaurantul, sălile de evenimente și conferințe, centrul Spa etc. sunt elemente esențiale ale calității în construcții, dar și ale calității serviciilor oferite de o unitate Horeca. Iată scopul acestei rubrici, în care vă prezentăm un nou studiu de caz: sălile de audiții aleHotelului Imperialdin Sighișoara.


Date generale

Prezentul studiu a avut ca scop elaborarea unor soluții tehnice de principiu necesare pentru realizarea confortului acustic, implicit a unei durate de reverberație optime,cu ajutorul materialelor și structurilor fonoabsorbante, în următoarele săli ale hotelului:

- Sala oglinzilor (multifuncțională)

- Sala de evenimente;

- Sala de conferințe 1;

- Sala de conferințe 2.


Confort acustic

În vederea asigurării bunei audiții într-o sală, succesul acustic depinde în mare parte de alegerile inițiale, fie ele arhitecturale, tehnice sau financiare. Acustica nefiind o parte separată, ci aparținând ansamblului proiectului arhitectural și tehnic, acest capitol rămâne deschis dialogului dintre acustician, arhitect și constructor,cu scopul de a modifica – dacă e cazul – obiectivele unui program, în funcție de propunerile celorlalte părți.

Noțiunea de ”polivalenţă” (sau ”multifuncționalitate”) a unei săli există, evident, de mult timp (de exemplu, sălile de bal din castele, în care aveau loc manifestări diverse), dar ea n-a fost formulată clar decât în prima jumătate a secolului al XX-lea și n-a găsit răspunsuri adaptate în mod real decât spre sfârșitul acelui secol.

În condițiile date ale sălilor din hotelul ”Imperial”, acusticianul trebuia să opteze pentru o ”mediere” între exigențele acustice diverse (pentru evenimente - de exemplu nunți, botezuri etc., sau pentru manifestări artistice - teatru, concerte etc.); deși sala este ”statică”, fără variabilitate geometrică și acustică, ea trebuie să asigure o durată de reverberație satisfăcătoare pentru fiecare dintre aceste tipuri de producție sonoră.

În cea de-a doua jumătate a unei săli, sunetul perceput este rezultatul combinării sunetului direct cu sunetul reflectat, ceea ce ar putea genera, în cazul unui proiect acustic incorect, disconfort acustic (prin probleme de fază, de sunete înalte agresive, de răspuns în frecvență, de sunete joase rezonante etc.). De aceea, mediul acustic trebuie să fie considerat ca parte integrantă din sistemul de reproducere sonoră, numit ”ansamblul echipament de sunet – sală“.


Descrierea soluțiilor propuse

La proiectarea acustică a unei săli trebuie respectate câteva principii de bază, în ceea ce privește alcătuirea și distribuția tratamentelor acustice; dintre acestea, cel mai important este referitor la alegerea unor materiale variate, astfel încât coeficienții de absorbție acustică ai materialelor și structurilor să permită realizarea unor durate de reverberație cât mai uniforme, în domeniul de frecvențe 125 - 4000 Hz. Aceste tratamente trebuie aplicate, ținându-se seama de două reguli importante:

1. Peretele din fundul sălii se tratează întotdeaunaabsorbant, pentru ca undele reflectate să nu se întoarcă în ceafa spectatorilor;

2. Pereții paraleli se tratează astfel încât să nu existe niciodată suprafețe reflectante, față în față,pentru a se evita apariția undelor staționare (ecou de fluturare).

Pe de altă parte, în cazul prezentelor săli, prin aplicarea tratamentelor fonoabsorbante se scontează și pe oreducere a nivelului de zgomot prin absorbție acustică.

Ținând seama de forma și volumul sălilor, pentru asigurarea scopurilor propuse (diminuarea duratelor de reverberație și reducerea nivelului sonor prin absorbție acustică), s-a propus aplicarea următoarelor soluții:


În Sala Oglinzilor

  1. Pardoseală: parchet pe underlay;

  2. Scaune: căptușite cu material textil (cu spătarul și șezutul umplute cu poliuretan).

  3. Tavan:

  • Absorbant:

  • în zonele inclinate: plăci perforate din gips-carton Rigiton 8/18, având la intrados plăci din vată minerală cu ≥ 50 kg/ m3, grosime 50 mm;

  • În zona centrală, între părțile înclinate: se întinde o membrană microperforată Extendo.

  • Reflectant: restul suprafeței tavanului.

  1. Pereți

  • Pereți laterali:

  • material fonoabsorbant: plăci perforate din gips-carton Rigiton 8/18, așezate la distanța de 10 cm de elementul suport, având la intrados plăci din vată minerală cu  ≥ 50 kg/m3, grosime 50 mm, așezate către placa perforată;

  • material reflectant: oglinzi (câte două pe fiecare perete).

  • Perete față:

  • material fonoabsorbant: plăci perforate din gips-carton Rigiton 8/18, așezate la distanță de 10 cm de elementul suport, având la intrados plăci din vată minerală cu ≥ 50 kg/ m3, grosime 50 mm, așezate către placa perforată)

  • material reflectant: oglinzi (câte două pe fiecare perete).

  • Peretele din spatele sălii:

  • material fonoabsorbant: plăci perforate din gips-carton Rigiton 8/18, așezate la distanță de 10 cm de elementul suport, având la intrados plăci din vată minerală cu ≥ 50 kg/ m3, grosime 50 mm, așezate către placa perforată), pe toată suprafața;

  • material reflectant: oglinzi (una - central).

Distribuția tratamentelor acustice este prezentată în Fig. 1


Fig. 1 Distribuția tratamentelor acustice pe pereți

      1. oglinzi

      2. tratament fonoabsorbant

  1. Uși: Pentru a se realiza izolarea fonică spre holuri, este necesar ca ușile să aibă un indice de izolare la zgomot aerian Rw ≥ 37 dB. 


În sala de evenimente

Întrucât finisajele din sală nu respectă în întregime regulile enunțate despre tratamentele acustice, s-au recomandat următoarele soluții:

  • perforarea suplimentară a panourilor de gips-carton de pe peretele opus ferestrelor; se propun găuri Φ 6 mm, la distanțe de 20 cm interax;

  • aplicarea unor plăci fonoabsorbante Ecophone pe peretele cu ferestre (deasupra acestora) și pe tot peretele din fundul sălii.


Sala de conferințe 1 (de lângă Sala Oglinzilor)

Pentru creșterea confortului acustic, se recomandă aplicarea unei structuri fonoabsorbante pe doi pereți perpendiculari între ei (cel opus ferestrelor și cel opus ușilor):

-plăci perforate din gips-carton Rigitonașezate la distanța de 10 cm de peretele suport, având la intrados plăci din vată minerală cu  ≥ 50 kg/ m3, grosime 50 mm, așezate către placa perforată);

- covoare/benzi de mochetă cu suport fono-termo-izolator pe cele două spații de circulație, laterale pachetelor de scaune.

Sala de conferințe 2

Pentru creșterea confortului acustic, se recomandă:

  • la ferestre: draperii din pluș cu masa superficială de 0,8-1 kg/mp, cu falduri duble;

  • pe peretele de la intrare, opus ferestrelor, structură fonoabsorbantă: plăci perforate din gips-carton Rigiton, așezate la distanța de 10 cm de peretele suport, având la intrados plăci din vată minerală cu  ≥ 50 kg/ m3, grosime 50 mm, așezate către placa perforată);


Propuneri pentru izolare fonică

Întrucat Sala Oglinzilor se află în apropierea camerelor din hotel, se propun următoarele soluții pentru evitarea transmiterii zgomotului:

  1. Pe cale aeriană: închiderea totală cu zid de cărămidă plină (cu grosime de 25 cm) a peretelui dintre Sala Oglinzilor și holul alăturat;

  2. Pe cale structurală: așezarea subwooferelor pe suporturi din plăci din MDF cu grosime de 20 - 25 mm, având la partea inferioară amortizori dinamici hibrizi (arc + cauciuc) de tip Senor.


În încheiere, trebuie menționat că orice modificare a soluțiilor tehnice propuse implică schimbarea parametrilor acustici ai acestora; de aceea, este indicat ca înlocuirea soluțiilor sau a materialelor propuse să se facă numai cu acordul specialistului acustician.

De: SpaMagazin | 27 Dec 2024

0 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa de e-mail nu va fi facuta publica. Completati cel putin campurile obligatorii.