Turismul revine, dar e mai scump

Lucian Nicolescu, Redactor-Șef

La finalul anului trecut, au fost articulate o serie de previziuni conform cărora în 2022 vom asista la o revenire în forță a turismului, alimentat de dorința oamenilor de a călători și a se relaxa după perioada stresantă a pandemiei. Apropo: mai țineți minte cum a fost în 2020? Parcă a fost un vis urât. Dar revenirea nu este deloc simplă. Realitatea cu care ne confruntăm acum ne aduce mai multe nuanțe - unele probleme apărute între timp ar fi putut fi intuite, altele nu. Oricum, orice am face, turismul va funcționa în acest sezon estival sub semnul scumpirilor. Operatorii sunt nevoiți să își evalueze foarte atent costurile pe segmentele cele mai sensibile: energie și alimente. Așadar, atenție mare la tot ceea ce înseamnă echipament care funcționează cu electricitate sau orice fel de combustibil, mai puțin cei regenerabili. Dacă ați făcut investiții în eficientizare energetică și dezvoltare durabilă, aveți ocazia să vă felicitați; dacă nu... este un moment bun să vă regândiți afacerea, deoarece costurile energiei vor avea o pondere tot mai mare în cheltuielile operaționale. În general, este un moment optim să faceți investiții pe toate palierele, atâta vreme cât prețurile sunt încă în creștere. Faptul că aceste scumpiri provin din problemele de producție apărute în perioada pandemiei, din nevoia de a recupera pierderile anterioare sau de la situația din Ucraina nu mai sunt relevante, trebuie luate ca atare, mai ales că lucrurile par să se cronicizeze. Oricum, nu va mai fi cea a fost, iar specialiștii europeni estimează că sunt necesari câțiva ani pentru a ajunge la nivelul din 2019.

Dorința de a călători există, fără nicio îndoială, chiar dacă a apărut o sincopă în luna martie, după declanșarea războiului din țara vecină, și există încă o reticență în venirea turiștilor spre țările europene vecine acesteia. Deci turismul românesc se va baza în continuare pe clienții autohtoni, fără speranța unei creșteri remarcabile a numărului de străini. Mai sunt voucherele de vacanță pentru bugetari de câteva sute de milioane de euro... lucrurile vor funcționa cumva. Agențiile de turism estimează o creștere a prețurilor cu 10 – 15% pentru destinațiile interne, în timp ce prețurile în București au crescut cu până la 30%, pe fondul creșterii numărului de călătorii de business și a celor tip city-break. Este un semn bun, în sensul că turismul de eveniment, de afaceri și de tip city-break reflectă, într-un fel, o economie și o societate care se dezvoltă, care trezește interes. Aceasta nu înseamnă că nu va fi concurență. Dar, ca de fiecare dată, va conta calitatea serviciilor oferite, iar afacerile ”pe bune” vor avea ocazia să dea o replică celor care funcționează în nuanțe de gri. Creșterile de prețuri vor fi mai mari pentru destinațiile externe, chiar dacă restricțiile sanitare nu mai sunt o problemă, deci avem un atu în plus.

Destinațiile dorite în vara aceasta vor fi, ca de fiecare dată, litoralul, Valea Prahovei și alte câteva zone în care există stațiuni, inclusiv cele balneare. Ar mai fi Delta Dunării, care însă se menține la un nivel scăzut ca potențial turistic, în bună măsură din cauza noastră, ca societate. Multe organizații turistice și de mediu atrag atenția asupra practicii absolut barbare de a organiza excursii de o zi în Deltă, care nu sunt altceva decât niște invazii zgomotoase cu bărci rapide, în cursul cărora se agresează mediul și liniștea localnicilor sau a celor care fac un turism de calitate. Așa cum se întâmplă de fapt și cu ATV-urile pe dealuri și munți... Era cazul să menționăm acest aspect, care nu ne face deloc cinste și nici nu va încuraja turiștii străini să ne viziteze pentru ceea ce avem valoros.   

De: SpaMagazin | 30 Mai 2022

0 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa de e-mail nu va fi facuta publica. Completati cel putin campurile obligatorii.