Tendințele în wellnes pentru acest an se supun în continuare, inevitabil, perioadei speciale pe care o parcurgem, cu izolare și măsuri stricte de protecție împotriva COVID-19. Vacanțele, în accepțiunea tradițională, țin cont și ele de unele reguli restrictive sau sunt anulate în totalitate, luând în calcul circulația redusă dintr-o țară în alta. Centrele fittness, yoga, Spa, beauty etc. au fost afectate în mare măsură, ca și celelalte segmente ale pieței Horeca, astfel că multe dintre rutinele wellness au devenit practici la domiciliu, cel puțin parțial. Acasă lucrăm (unii dintre noi), acasă ne ocupăm de bunăstarea noastră fizică și psihică, acasă încercăm să recreem, pe cât posibil, atmosfera magică dintr-o locație specializată, cu mici escapade în centrele care au rămas funcționale, condiționate de reglementările privind distanțarea, pe care le cunoaștem. Astfel, anul 2021, care rămâne sub semnul pandemiei, chiar dacă au începând vaccinările, reprezintă o „oficializare” a practicilor din 2020, cu încercări controlate de a ieși la lumină. Provocările sunt mari, pentru că mulți au fost afectați, dacă nu fizic (de boală), la nivel psihic, din cauza claustrării și a agresiunii normelor sanitare și de conviețuire în comunitate. Să vedem deci cele mai importante tendințe internaționale ale anului în curs, cu rezerva faptului că sistemul de sănătate va avea un cuvânt greu de spus în acest domeniu și luând în calcul specificul nostru ca țară. Una dintre tendințele noastre perene este cea de a ne complica acolo unde nu este cazul...
Orientarea către problemele comunității
Dacă până acum wellness-ul avea o componentă predominant personală, uneori orientată către un soi de „egoism” – să zicem în sensul bun al cuvântului, acum preocuparea principală merge către comunitate, mizând pe solidaritate, responsabilitate și rezolvarea priorităților, cu atenție mărită către cercetarea științifică din domeniul epidemiologiei. Sănătatea fizică și mentală nu este doar „a mea”, ci a întregii comunități din care fac parte. Oamenii sunt mai dispuși să-și aloce timpul, resursele și abilitățile pentru rezolvarea problemelor sistemice ale societății, de la igienă la asigurarea locurilor de muncă, în detrimentul unei (ipotetice) fericiri personale.
De asemenea, oamenii și-au sporit interesul pentru natură ca răspuns la timpul petrecut în case. Chiar și tendințele în design arată că tot mai mulți oameni investesc (acasă sau la locul de muncă) în spații largi, aerisite, grădini interioare sau exterioare cunoscute și sub numele de „grădini COVID”. Plantele ajută la curățarea aerului și oferă un sentiment de companie. Proiectele de arhitectură pentru centrele wellness sau spațiile comunitare se concentrează mai puțin pe facilități și amenajări de lux, dând prioritate bunei gestionări a spațiului, pe aportul de aer curat și lumină, pe siguranță și igienă, pe socializare fără pericol de transmitere a virusurilor.
Alimentația intuitivă
La nivel nutrițional, unii specialiști în wellness din țările dezvoltate prevăd un recul al tendinței din ultimii ani de a demoniza anumite alimente, precum macronutrienții gen carbohidrați.
Motivația vine din zona sustenabilității, a economisirii resurselor, a solidarității.
Alimentația trebuie să fie asumată conștient și tot mai des intuitiv, fără a mai insista pe diete draconice. Alimentele pot fi benefice în toate formele lor, dacă nu se fac excese, iar risipa trebuie evitată (prin reciclare, donații, meniuri creative din produse care până acum erau aruncate, deși viabile). Starea de bine și frumusețea vin din interior, respectiv din valorile la care aderăm.
Detoxifiere sau conectare digitală?
Avalanșa de informații cu puternică energie negativă, panicarde, conspiraționiste sau pur și simplu false, este caracteristică atât perioadei pandemiei, cât și unui interval de timp mai mare, care a început cu ani în urmă. Consumatorii de știri din media clasică și mai ales de pe internet trebuie să ia o decizie asupra informațiilor pe care le asimilează, pentru a evita disconfortul psihic, chiar pentru a nu dezvoltarea unele afecțiuni psihice.
O detoxifiere digitală este absolut necesară, iar pentru aceasta se pot aloca periodic o zi, două, chiar o săptămână - deci: fără telefon, fără rețele sociale și televizor. În contrapartidă, avem plimbările lungi în natură, meditația, lectura sau lucrul la un proiect creativ. Rezultatul va fi deconectarea de la tot zgomotul din jur și reconectarea cu noi înșine, cu propriile sentimente și valori. Aici mai intervine un aspect: înainte de pandemie, se ajunsese la ideea că putem îmbina relaxarea cu lucrul la distanță; întrucât mulți au fost nevoiți să lucreze de acasă, s-a ajuns la excese, prin care nu mai poate fi făcută departajarea dintre viața privată și job, prin urmare a apărut o stare de disconfort care poate fi reglată în același mod, prin debranșarea de la aceste gadgeturi.
Acestea nu înseamnă nicidecum o rejectare a tehnologiilor de comunicare din wellness, ci doar perioade de pauză; în anumite terapii, comunicarea este căutată și indispensabilă. Coaching-ul se poate face foarte bine online, prin mesaje text sau audio, fiind conectați la o serie de articole portabile (brățări, inele, bentițe etc.) care ne reflectă funcțiile vitale, starea de stres sau efortul pe care îl depunem. Pentru o bună stare mentală, există aplicații care oferă mici sesiuni de meditații ghidate. Unele dau alarma când stresul crește și este necesară o pauză de relaxare, cu respirație, meditație sau terapie de sunet.
Rutine mai simple de îngrijire a pielii
Ieșirile rare din casă ne-au îndepărtat de serviciile de înfrumusețare, de magazinele cu haine la modă și centre Spa. Multe dintre acestea au fost convertite la domiciliu, cu ajustările de buget aferente.
Totuși, după un an, oamenii (femei, dar și bărbați) și-au dat seama că totul devine redundant iar hidratarea pielii are mult de suferit.
Pe măsură ce saloanele de înfrumusețare vor reveni la activitate integral, vom ajunge la o rutină firească după ce o perioadă vom apela la proceduri simple și consecvente de îngrijire a pielii, care să elimine daunele din izolare.
Obiective flexibile
Perspectiva asupra obiectivelor privind sănătatea și starea de bine ni s-a schimbat din cauza pandemiei, existând o doză importantă de imprevizibil, chiar dacă depunem toate eforturile să nu devenim victimele virusului. În consecință, atitudinea corectă este să rămânem deschiși și flexibili, având mai degrabă o listă lungă de micro-obiective realiste, pragmatice, decât să luăm decizii radicale greu de respectat în vremuri normale, cu atât mai puțin acum. De exemplu, în loc de pierderea în greutate, oamenii se concentrează pe gestionarea și întreținerea greutății, un obiectiv mai ușor de atins, care îi face încrezători fără a le afecta starea psihică și fizică.
Terapie psihologică în mers
În 2021, canapeaua nu mai este elementul comun al ședințelor de terapie psihologică; plimbările în aer liber sunt mult mai potrivite. De la debutul pandemiei, mulți terapeuți au încetat să își mai invite pacienții în cabinet, din motive de siguranță, și au făcut inițial terapie on-line.
Această metodă a devenit deja viabilă, dar există în continuare nevoia de întâlnire face to face, iar cea mai bună cale, pentru a evita spațiile închise, a fost considerată întâlnirea/plimbarea pe trasee retrase, în parcuri și spații largi. Plimbându-se și discutând simultan, clienții și terapeuții se simt conectați și se relaxează în același timp.
Scopul: revenirea la normal
Pe măsură ce situația sanitară se ameliorează, vacanțele vor fi tot mai căutate, dar cu siguranță oamenii responsabili nu se vor arunca în aglomerație, ci vor căuta locurile retrase, cu o igienă impecabilă. Miza unei vacanțe, după atâtea luni de claustrare, stres, restricții și temeri, este extrem de importantă; aceasta nu mai reprezintă o simplă relaxare, ci regăsirea unor puncte de sprijin pentru sănătatea mentală și emoțională. Revenirea la rutinele zilnice este extrem de dificilă, uneori chiar imposibilă, atâta vreme cât potențialul pandemic rămîne periculos. Orice vacanță are un scop precis, în principal revenirea la un program regulat de exerciții, la obiceiuri alimentare sănătoase, recâștigarea încrederii în terapeuți, antrenori sau mentori spirituali. Se poate spune că relațiile interumane au suferit modificări, mai ales după interminabilele discuții despre nocivitatea SARS-CoV-2, siguranța oferită de vaccin ș.a.m.d. Profesioniștii din domeniu care vor dovedi înțelepciune și înțelegerea problemelor prezentului vor fi la mare căutare. Glisarea către online a adus cu sine și un pic de haos, pentru că a crescut numărul trainerilor care oferă cursuri gratuite. Cu timpul, se va stabili cine este profesionist și cine nu... de regulă profesioniștii lasă lucrurile importante și personalizate pentru terapii individuale contra-cost.
Un trend tot mai bine conturat devine și vindecarea ritualică, ce urmărește armonia dintre trup și minte, cu eliminarea gândurilor negative și fixarea de senzații pozitive ca metodă de obținere a sănătății.
Pentru cei care suferă de insomnii, unii terapeuți mizează pe masaje cu uleiuri și esențe care induc somnul în mod natural, fără a apela la pilule care dau efecte secundare neplăcute.
Spa fără... contact
Din păcate, un masaj clasic în zilele acestea nu se poate face fără riscuri minime, deoarece presupune prezență și contact uman în modul cel mai direct. Prin urmare, sunt căutate serviciile și terapiile fără atingere, precum crioterapia, compresia pneumatică, peșterile de sare, saunele cu infraroșu, terapiile intravenoase (cu măsurile de igienă corespunzătoare), camerele hiperbarice și terapia prin plutire. Lipsa contactului mai este asigurată în cadrul unui trend important care se conturase deja de câțiva ani, apărut din zona tehnologiilor inovatoare: realitatea virtuală (VR). Se pot face astfel ședințe de meditație personalizate, în spații amenajate special, cu experiențe senzoriale complete – vizual, auditiv, olfactiv.
Tot din zona aceasta a distanțării sociale a apărut așa-numitul „Solo Spa” – oamenii merg la relaxare căutând singurătatea, cu concursul operatorilor acelui spațiu.
Se fac programări, se urmăresc perioadele în care nu este aglomerație, se stabilesc anumite fluxuri prin care clienții nu se intersectează... pare un program care era atribuit cumva vedetelor. Nu este o metodă sută la sută sigură din punct de vedere epidemiologic, dar este oricum mult mai igienic. Psihologic vorbind, este și calea de a obține o relaxare profundă, în singurătate, departe de „trib” și de bruiajele acestuia.
Expunerea la frig
Dușurile reci, imersiunea în apă rece și alte procedee cu expunere la frig vor fi populare în 2021, arată specialiștii. Această tendință devine parte a mainstream-ului, având marele avantaj că presupune costuri mici și resurse la îndemâna oricui – cu mențiunea că este necesar avizul unui medic pentru persoanele cu afecțiuni acute precum bolile cardiovasculare, infecțiile respiratorii, urinare și intestinale, nevralgii sau reumatism. Aceste terapii efectuate la domiciliu nu sunt totdeauna controlabile, de aceea este bine să recomandăm cabinetele specializate.
Legale ilegale...
La noi este încă un subiect tabu, dar în anumite țări se preconizează o acceptare mai răspândită a consumului controlat de canabis, scăzând stigmatul din jurul acestuia. Canabinoizii pot fi folosiți acolo, sub diverse forme (CBG, THCV și CBN), pentru o gamă largă de beneficii medicale și de sănătate, cu suportul unor cercetări efectuate de universități și instituții de renume. Legalizarea se extinde pe măsură ce oamenii caută modalități holistice de a face față problemelor lor medicale și de bunăstare. Momentan, în țările cu reticențe se poate merge totuși pe masaje și tratamente faciale pe bază de canabis, inclusiv sub formă de infuzie, cu efecte benefice asupra pielii, inflamațiilor cronice sau durerilor.
Noua dinastie Spa
Făcând abstracție de pandemie, merită să vorbim un pic și de tendințele generaționale și de vârstă, care suferă o schimbare continuă și în prezent au un contur. Există un profil al clientului în vârstă, care este preocupat de terapii anti-îmbătrânire, sau caută metode de menținere a formei fizice, având anumite probleme de sănătate specifice generației.
Clienții generației tinere, care devine dominantă pentru centrele wellness, sunt însă complet diferiți: sunt mai sănătoși, mai activi fizic, au alt tip de educație, de alimentație și vor să fie... sexy. Ei reprezintă, în fond, forța motrice pentru această piață, formând noile tendințe și exigențe. În funcție de ei trebuie stabilite meniurile Spa și strategiile de marketing.
0 Comentarii